Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Afkeuring bij IOAZ uitkering

Alles omtrent werk en uitkeringen
irini

Afkeuring bij IOAZ uitkering

Bericht door irini »

Deel je ervaringen over dit onderwerp op MS.nl.
Ga naar: https://www.ms.nl/gesprekken/werk-inkom ... iele-zaken




:lief: :lief: :lief:
Hallo allemaal!
Ik heb onlangs mijn bedrijf moeten stoppen.
Ik heb een jaar broodfonds en BBZ gekregen en moest stoppen omdat ik geen verbetering zag.
Nu heb ik een IOAZ uitkering voor oudere ZZPers .
Volgende week heb ik een afspraak bij de gemeente . Daar willen ze kijken of ik kan werken .Ik zit midden in de diagnose ed. en kan niet meer werken. Zijn er hier ook meer ex ZZPers? Kun je dan ook afgekeurd worden? Hoe kan ik mij het beste voorbereiden?
Klick

Re: Afkeuring bij IOAZ uitkering

Bericht door Klick »

@irini volgensmij kun je wel afgekeurd worden als je zzp’er bent (ook als je minder dan 2jr ziek bent)
hoe het precies zit zou je het beste even bij het uwv kunnen navragen. (ik was werknemer dus had een ander traject, maar heb ze toen ook best vaak gebeld en goede ervaringen met de informatie die je telefonisch krijgt)

(vergeet overigens je pensioenfonds niet, arbeidsongeschiktheids pensioen ;) )

stichting mee kan ook een hoop duidelijkheid brengen in die regelperiode.
irini

Re: Afkeuring bij IOAZ uitkering

Bericht door irini »

Ja maar ik ben nog niet pensioengerechtigt .
Ikheb donderdag een afspraak bij de gemeente .Mijn maatschappelijk werkster heeft haar kaartje meegegeven zodat ze contact met elkaar kunnen hebben. :lief: :lief: :lief:
Klick

Re: Afkeuring bij IOAZ uitkering

Bericht door Klick »

@irini arbeidsongeschiktheids pensioen heb je recht op als je arbeidsongeschikt wordt. dat heeft dus niks met je leeftijd te maken. (ik heb bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheids pensioen maar ben begin 40.

bel het uwv om je uit te laten leggen hoe nu te handelen. het kan heel belangrijk zijn.

als werknemer (ik weet niet hoe het zit bij zzp!) is het bijvoorbeeld zo dat je niet terug moet gaan in contract uren, omdat dat consequenties kan hebben voor je latere uitkering.

@uwv_webcare (ik weet niet of dit nog werkt) hoe werkt het voor zzp?
irini

Re: Afkeuring bij IOAZ uitkering

Bericht door irini »

Ok ga even bellen vandaag!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Klick

Re: Afkeuring bij IOAZ uitkering

Bericht door Klick »

@irini 👍👍
laat even weten wat er uitkomt, het is misschien handig voor toekomstige bezoekers ;)
irini

Re: Afkeuring bij IOAZ uitkering

Bericht door irini »

Doe ik! :thumbup:
Nessa

Re: Afkeuring bij IOAZ uitkering

Bericht door Nessa »

@Klick Als je als zelfstandige arbeidsongeschikt bent, heb je niks te maken met het UWV. Het UWV geeft uitvoering aan de werknemersverzekeringen, dat gaat in het geval van arbeidsongeschiktheid om de ZW (de Ziektewet, voor arbeidsongeschikten met voldoende arbeidsverleden maar geen werkgever) en de WIA (als je twee jaar Zw hebt gehad van je werkgever/UWV).

Als zelfstandige kun je je particulier verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid. Dat loopt dus ook niet via het UWV maar via je verzekeraar.
Overigens kun je je als werknemer ook aanvullend verzekeren voor arbeidsongeschiktheid omdat de uitkering van het UWV geen 100% is.

Als oudere zelfstandige kun je verder een beroep doen op de IOAZ: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -uitkering. Die vraag je aan bij de gemeente, zoals @irini ook heeft gedaan.

Als je een IOAZ-uitkering hebt, heb je ook een sollicitatieverplichting. Maar daarvan kun je vrijgesteld worden als je volledig of duurzaam arbeidsongeschikt bent. Je moet daar wel zelf om vragen. In dit geval heb je natuurlijk al wel een goed verhaal vanwege het broodfonds, de gestopte BBZ en nu je traject naar de diagnose. Wellicht ook goed om je huisartsenjournaal mee te nemen. Vraag de gemeente of ze een onafhankelijke arts willen inschakelen. Vaak doen ze dat niet en is het makkelijker iemand vrij te stellen, dat zie ik in Participatiewet-zaken.
irini

Re: Afkeuring bij IOAZ uitkering

Bericht door irini »

:thumbup:
irini

Re: Afkeuring bij IOAZ uitkering

Bericht door irini »

Ik moet bij mijn contactpersoon zijn bij de gemeente .Daar ga ik morgen naartoe en kan voor uitleg het kaartje geven van mijn MS maatschappelijk werkster (medisch) geven . Zij zegt dat ik absoluut niet kan werken dus ze moeten het niet proberen mij aan het werk te sturen. Trouwens als ze me morgen al zien aankomen dan zien ze het vanzelf wel…..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp