Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ms klachten of toch iets anders?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Moeder2

Ms klachten of toch iets anders?

Bericht door Moeder2 »

Hoi mensen van dit Forum,

Ik ben een vrouw van 30, twee kinderen en sinds kort “vage klachten”.

Het begon een paar weken geleden met een kleine trilling net boven mijn voet. 3 weken geleden een kleine trilling tussen mijn schouderbladen. Sinds een week is dit erger geworden. Een stuk tussen mijn schouderbladen (links) tintelt een deel van de dag. Het tintelt niet continu, maar wel vaak. Met bepaalde houdingen lijkt het ook sneller op te komen, maar ook gewoon in zitpositie. Daarnaast heb ik bepaalde gevoelssensaties. Mijn voeten voelen continu alsof ze in een ijsbad liggen of in brand staan en soms voelt een teen doof aan. Ik heb regelmatig speldenprikjes over mn lichaam. De meeste klachten zitten links, maar de gevoelssensaties en voeten aan beide kanten.

Ik ben gaan googlen sinds vorig weekend, waardoor ik erg bang ben geworden voor Ms. Zo bang, dat ik er continu aan denk en me heel gestrest voel. Mijn huisarts heeft bloed laten prikken en dat was goed. Gisteren weer contact gehad en ze heeft me nu doorverwezen naar een neuroloog.. niet omdat ze denkt dat het iets neurologisch is, maar voor mijn geruststelling.

Nu de laatste paar dagen slaap ik minder goed, heb ik het gevoel dat ik sneller een slapende arm of hand heb en ben ik erg moe. Sommige dingen kunnen natuurlijk komen omdat ik zoveel angst voel in mn lichaam, maar daar is dit allemaal niet mee begonnen. Het is allemaal zo beangstigend, heb dit nog nooit gehad. Ook heb ik sinds twee dagen wat pijn boven/achter mijn oog, maar daar heb ik een week geleden een squashbal op gehad.. ik weet het, ook dit kan misschien daarvan komen. Maar waarom dan nu pas last daarvan?

Oja, als ik even afleiding heb zoals met familie iets doen, merk ik nog steeds de gevoelssensaties etc maar lijkt het soms wel iets meer op de achtergrond.

Ik hoop dat jullie mij een beetje gerust kunnen stellen, want ik merk dat ik er de hele dag mee bezig ben.

Groetjes mij
Dango

Re: Ms klachten of toch iets anders?

Bericht door Dango »

Ik zou niet te veel "googelen" , vaak maakt dat mensen onrustig en gestrest , en we weten allemaal dat stress de meest nare dingen kan veroorzaken.

De huisarts heeft je al doorverwezen naar een Neuroloog en ik lees dat je de Squash sport beoefend maar ook een bal tegen je oog hebt gehad, Squash is een zeer dynamische sport waar je goede conditie voor nodig hebt en ook een zeer goede reactievermogen voor nodig hebt.

Persoonlijk zou ik het onderzoek met de Neuroloog afwachten en ook daar niet te veel op internet over zoeken.


Vertel bij de Neuroloog je klachten waar het allemaal mee begon en die je nog steeds hebt.


Succes

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk


Dave22

Re: Ms klachten of toch iets anders?

Bericht door Dave22 »

Ik zou niet weten hoe ik je om je gerust moet stellen. Vertrouw de neuroloog dat is het enigste wat ik je kan aanraden. En MS staat niet gelijk aan een rolstoel. Ik heb vanaf mijn 23ste MS toen had ik zeker de eerste kenmerken, maar altijd genegeerd. Toen ik 48 was had ik uitval aan mijn linkerbeen dat is tot 85% hersteld.Toen kreeg de officiële diagnose. Nu 56 ik kan nog steeds wandelen en paardrijden. Alleen het werken is nu wel een probleem. Kan ik niet meer…… 😟
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Ms klachten of toch iets anders?

Bericht door Qanuk00 »

@Moeder2

Goed dat je je zorgen hebt geuit bij de huisarts en ter controle naar de neuroloog kan.

Google zou ik echt even links laten liggen, naast MS zijn er tal van andere diagnoses die dit soort klachten kunnen geven. Belangrijk is dat je je eigen arts vertrouwt en daarop kan bouwen.

Misschien een idee om je klachten eens per dag in een overzicht op te schrijven. Dan kun je het loslaten en op het moment dat je weer ergens last van hebt weer opschrijven. Na een week pas kijken in het overzicht hoe het klachtenpatroon zicht uit. Was het warm, is er gesport, hormoonhuishouding van slag, etcetc?
Ook zou je een pijnschaling bij kunnen houden, wordt het erger, wordt het minder, is het eenmalig of komt het vaker voor?

Voor de rest lekker in het moment blijven en genieten van de kleine dingen om je heen!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Moeder2

Re: Ms klachten of toch iets anders?

Bericht door Moeder2 »

Bedankt voor de reacties.
Ik vind het gewoon erg moeilijk om los te laten.. voel een constante angst.

Zoals vanmorgen werd ik voor de 3e keer op rij wakker met een gevoel in mijn handen alsof ze slapen. Maar als ik eraan voel is het niet echt zoals een slaapvoet zegmaar. Ook mijn voeten voelen zo “koud” aan dat het pijnlijk is. Ik moet er in de ochtend dus wel vroeg uit omdat ik zo niet meer in slaap val en niet lekker meer lig.

Herkennen jullie dit ook als eerste symptomen?

Ik heb verder geen uitval of daadwerkelijke krachtsvermindering. Het zijnmet name de tintelingen en gevoelssensaties die me parten spelen..
Marina

Re: Ms klachten of toch iets anders?

Bericht door Marina »

Hoi @Moeder2,

Een eerste symptoom van MS kan tintelingen zijn, meestal dan in een been/arm. Maar MS is bij lange na niet de enige oorzaak die voor tintelingen kan zorgen. En die andere oorzaken komen veel vaker voor dan MS. Om dan specifiek aan MS te denken is dan eigenlijk, als je er met een niet-angstige blik naar kijkt, niet heel logisch.. ook al komt dat bij google o.a. uit de bus als je op bepaalde klachten zoekt.

Het vervelende is dat je in een soort vicieuze cirkel terecht komt doordat je steeds met die vreemde klachten wordt geconfronteerd, die dan vervolgens weer angst bij je opwekken en waardoor je eerder gaat focussen op de klachten, deze dan meer voelt of de klachten vervolgens weer kan doen verergeren.
Dat moet je zien te doorbreken! Inderdaad Google even links laten liggen en je focussen op andere zaken, veel afleiding zoeken waardoor je minder van je klachten merkt wat die cirkel doorbreekt.
Het is immers niet zo doordat je je zorgen maakt dat je je beter gaat voelen of dat je eventuele aandoening verdwijnt, integendeel juist, je voelt je enkel slechter, dus het is niet helpend..

Zoek dus veel afleiding tot je die afspraak bij de neuroloog hebt. Dan is het echt vroeg genoeg om je - zonodig - eventueel zorgen te maken.
Sterkte!
Jet01

Re: Ms klachten of toch iets anders?

Bericht door Jet01 »

Hoi,

Ik herken zo ongeveer alles wat je schrijft. Ik heb vergelijkbare klachten (oa tintelingen, een doof gevoel..) en kan de angst voor MS niet meer weg zetten.. Ik Google ook veel en dat is niet goed want ik word er alleen maar angstiger van. Ik ga nu tot de afspraak bij de neuroloog proberen niet meer te googlen (gaat een hele uitdaging worden… ) en me richten op ontspanning en afleiding.. Ik raad jou aan hetzelfde te doen..! Sterkte en succes!



quote=Moeder2 post_id=233030 time=1694258431 user_id=6652]
Hoi mensen van dit Forum,

Ik ben een vrouw van 30, twee kinderen en sinds kort “vage klachten”.

Het begon een paar weken geleden met een kleine trilling net boven mijn voet. 3 weken geleden een kleine trilling tussen mijn schouderbladen. Sinds een week is dit erger geworden. Een stuk tussen mijn schouderbladen (links) tintelt een deel van de dag. Het tintelt niet continu, maar wel vaak. Met bepaalde houdingen lijkt het ook sneller op te komen, maar ook gewoon in zitpositie. Daarnaast heb ik bepaalde gevoelssensaties. Mijn voeten voelen continu alsof ze in een ijsbad liggen of in brand staan en soms voelt een teen doof aan. Ik heb regelmatig speldenprikjes over mn lichaam. De meeste klachten zitten links, maar de gevoelssensaties en voeten aan beide kanten.

Ik ben gaan googlen sinds vorig weekend, waardoor ik erg bang ben geworden voor Ms. Zo bang, dat ik er continu aan denk en me heel gestrest voel. Mijn huisarts heeft bloed laten prikken en dat was goed. Gisteren weer contact gehad en ze heeft me nu doorverwezen naar een neuroloog.. niet omdat ze denkt dat het iets neurologisch is, maar voor mijn geruststelling.

Nu de laatste paar dagen slaap ik minder goed, heb ik het gevoel dat ik sneller een slapende arm of hand heb en ben ik erg moe. Sommige dingen kunnen natuurlijk komen omdat ik zoveel angst voel in mn lichaam, maar daar is dit allemaal niet mee begonnen. Het is allemaal zo beangstigend, heb dit nog nooit gehad. Ook heb ik sinds twee dagen wat pijn boven/achter mijn oog, maar daar heb ik een week geleden een squashbal op gehad.. ik weet het, ook dit kan misschien daarvan komen. Maar waarom dan nu pas last daarvan?

Oja, als ik even afleiding heb zoals met familie iets doen, merk ik nog steeds de gevoelssensaties etc maar lijkt het soms wel iets meer op de achtergrond.

Ik hoop dat jullie mij een beetje gerust kunnen stellen, want ik merk dat ik er de hele dag mee bezig ben.

Groetjes mij
[/quote]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp