Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Aankaarten bij huisarts?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Winnifred

Aankaarten bij huisarts?

Bericht door Winnifred »

Hallo,

Al een paar jaar heb ik vage klachten; pijn hier, pijn daar, de meeste pijnklachten aan de linkerkant. Tot een week of twee geleden heb ik ongeveer een maand lang last gehad van krachtverlies in mijn rechterarm; een kopje thee inschenken was amper te doen.
Verder regelmatig tintelingen en een soort prik gevoel in mijn linkerarm en been wat dan vijf à tien minuten duurt.
Afgelopen zaterdagochtend niks aan de hand en van het één op het andere moment volledig uitgeput, zware en trillende benen, trap op of af was nauwelijks te doen. Daarnaast weer dat rare prikkende gevoel in linkerarm en been.
Zondag in de loop van de ochtend was alles weer normaal, ik ben nog wel wat vermoeid maar zeker niet zo extreem.

Eerder gooide ik het maar op de overgang, maar na het weekend toch maar eens op internet gaan lezen.
Toen las ik iets over MS en witte vlekken in de hersenen.
Ruim tien jaar geleden heb ik een mri-scan gehad om menière uit te sluiten. (Dit komt in de familie voor en ik had toen klachten die daar op leken.)
Er kwam niet echt wat uit de mri, maar wel werd mij verteld dat ze een paar witte vlekjes zagen waar ik ik mogelijk later last van zou kunnen krijgen.

Hoe leg ik dit aan de huisarts voor en is het belangrijk om me door laten te verwijzen naar de neuroloog?
Ik ben namelijk de afgelopen jaren zo vaak met die vage klachten bij de huisarts geweest en altijd was mijn bloed prima en de klachten verdwenen op een gegeven moment ook weer.
Mijn huisarts gooide het daarom altijd op mijn PTSS, waar ik overigens begin van dit jaar voor behandeld ben middels EMDR.

Nog even een kleine toevoeging, af en toe ook een pijnlijke oogkas, soms links, soms rechts. Verder is op woorden kunnen komen ook een dingetje; de ene keer gaat dat beter dan de andere keer en soms heb ik helemaal nergens last van.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Aankaarten bij huisarts?

Bericht door Qanuk00 »

Hi @Winnifred Welkom op het forum!

Wat leg je het mooi uit! En heel herkenbaar ook voor mij - is het overgang, is het de warmte of de stress erom heen, ik heb daar ook heel lang zo mee rondgelopen.
Er kwam niet echt wat uit de mri, maar wel werd mij verteld dat ze een paar witte vlekjes zagen waar ik ik mogelijk later last van zou kunnen krijgen.
Ja, ik zou hiermee even langs de huisarts gaan en exact het verhaal vertellen wat je hieronder aangeeft. Omdat het een flink verhaal is zou ik zelfs voor een dubbele afspraak gaan zodat de huisarts iets meer tijd voor je kan nemen. Wellicht kun je vragen om wat extra controles (bijv bloedcontrole, consult bij neuroloog) om zaken uit te sluiten.

Je mag mijn voorbeeld wel meenemen naar de huisarts - bij mij werd ook heel lang alles op autisme gegooid en mijn PTTS, zelfs toen ik destijds om een MRI vroeg kreeg ik deze niet (ik was eigenwijs...). Als er een psychische aanwijzing is, zien ze meestal een relatie met lichamelijke klachten. Maar denk maar eens andersom - lichamelijke klachten zorgen vaak juist voor psychische problemen. Uitsluiten dus!
Pas 7 jaar later werd bij mij MS geconstateerd en bleek de grote klap te komen, 3 jaar lang schubs die maar moeilijk onder controle te krijgen waren. Als ze 10 jaar eerder waren begonnen met het behandelen van mijn MS, had ik mogelijk niet zo'n heftige periode door te maken als nu. Aan mijn laesies te zien heb ik mogelijk al vele jaren MS …. :cry:
Dus nee, jouw vraag is reëel en ik zou het gewoon lanceren. Zorg goed voor jezelf! Ik heb nu wel geleerd om langer aan te dringen om een antwoord op mijn vragen te krijgen.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Klick

Re: Aankaarten bij huisarts?

Bericht door Klick »

@Winnifred welkom hier!

hoe je dit aan de huisarts voorlegt? nou zoals je het ons samenvat, dat is precies goed. en heel duidelijk, ook met die tijdsaanduidingen erbij enz.

tipje: leg even een briefje op tafel en verzamel je vage klachten, alles ook die waarvan je denkt dat is vast iets heel anders.. neem die mee maar de huisarts. en loop het lijstje met je arts door. vertel ook van die witte vlekjes op die mri toen.

vraag gewoon om een doorverwijzing naar de neuroloog, omdat dat toen gezegd is over die vlekjes en mogelijk later last van krijgen enz.
Winnifred

Re: Aankaarten bij huisarts?

Bericht door Winnifred »

Hoi,

Daar ben ik weer. Inmiddels ben ik na een verwijzing van de huisarts vandaag al bij de neuroloog geweest. Na uitgebreid onderzoek denkt hij aan FNS, maar hij wil wel een scan van de hersenen maken om die te vergelijken met die van 12 jaar geleden om MS uit te sluiten.
Job

Re: Aankaarten bij huisarts?

Bericht door Job »

Goed dat je huisarts je heeft doorverwezen. Het lijkt erg op mijn verhaal, al had ik niet een paar plekjes maar een heleboel.
irini

Re: Aankaarten bij huisarts?

Bericht door irini »

God , ik lees net jullie verhalen en denk jeetje , bij mij ook jaren vage klachten niemand nam me serieus ! Het hele jaar ernstig ziek kon niet meer werken Ze smachten burn out . Nou ze moet maar in traumatherapie ….. en na een jaar ernstige schub en oh ja bij mij dachten ze ook FNS! Nu loop ik slecht terwijl ik 6 haar geleden blijkt nu al MS gad zonder het te weten! (Eigenlijk wist ik het wel) Ik dacht hadden ze get toen maar ontdekt dan had ik er wat aan kunnen doen! Medicatie… Dus goed voor jezelf opkomen want een ander doet het niet. Helaas zie ik dit veel te vaak!Alles wordt als psychisch beschouwd en daar baal ik ongelooflijk van!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Winnifred

Re: Aankaarten bij huisarts?

Bericht door Winnifred »

Bedankt voor jullie berichtjes!
Afgelopen donderdag is er een mri gemaakt van de hersenen.

De radioloog gaf aan dat ik echt perfect stil had gelegen en dat er niets opnieuw gedaan moest worden. Maar hij gaf ook aan dat ze echt heel veel beelden hebben gemaakt.
Is dat normaal? Of is dat omdat ze mogelijk toch meer hebben gezien?
De mri duurde 30 minuten en was zonder contrastvloeistof.

Komende donderdag krijg ik de uitslag, maar nu ineens schiet het door m’n hoofd dat hij dat zo expliciet opnoemde en begin ik me toch lichtelijk zorgen te maken.
Jelly

Re: Aankaarten bij huisarts?

Bericht door Jelly »

@Winnifred
De radioloog gaf aan dat ik echt perfect stil had gelegen en dat er niets opnieuw gedaan moest worden. Maar hij gaf ook aan dat ze echt heel veel beelden hebben gemaakt.
Is dat normaal? Of is dat omdat ze mogelijk toch meer hebben gezien?
De mri duurde 30 minuten en was zonder contrastvloeistof.
Ik heb morgen een mri van mijn hersenen zonder contrast. (1 van de velen) Naderhand geven ze bij mij ook aan dat het goed is verlopen en ze veel beelden en vooral duidelijke beelden hebben.

Ik zou me geen zorgen maken over die uitspraken, de arts zal de mri en de foto's donderdag goed uitleggen.

Sterkte donderdag 🍀
Winnifred

Re: Aankaarten bij huisarts?

Bericht door Winnifred »

@Jelly

Oh dat is fijn om te horen.
Jij ook succes morgen 🍀
Winnifred

Re: Aankaarten bij huisarts?

Bericht door Winnifred »

Goedemiddag,
De uitslag is binnen online. De arts belt mij donderdag.

Conclusie:

Verspreid enkele punctiforme witte stof laesie met enkele juxtacorticale laesie links temporaal, vooralsnog aspecifiek.

Verder hebben ze het vergeleken met de mri van 12 jaar geleden; destijds waren er geen juxtacortiale laesie zichtbaar en daar naast stond er dat er een lichte zwelling van de weke delen is waargenomen.
Ook is er nog een kleine laesie gevonden in het genu van het corpus callosum.

Moet ik me nu erg zorgen gaan maken?
Is er iemand die hier iets over kan zeggen alvast?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp