Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wie herkent dit?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Lisette Arianne

Wie herkent dit?

Bericht door Lisette Arianne »

Ik heb de afgelopen 10 jaar ca. 6x een "aanval" gehad, waarbij drukkende pijn begon bij het middenrif en vandaar uit uitstraalde naar borstbeen, nek, schouderblad, arm en kaak. Rechterzijde. De huisarts s zei na eerste aanval dat het slokdarmspasme was ( ik dacht dat ik dood ging)

De laatste en hevigste aanval was in mei dit jaar. De daaropvolgende dagen en vooral nachten hield ik een vreselijk naar uitstralend gevoel van oor naar kin en van bovenarm naar hand.

Nadat dit langzaam minder werd kwam dat nare gevoel aanvalsgewijs tegelijk in bovengebit en bep. plek bovenarm en straalde daarna als een heet gevoel langs mijn arm, zij naar voet. (Paar plekken onderbroken). Alles rechter zijde en nu nog steeds aanwezig.

Ik heb PPMS met laesies C4,6,7 en th1. Atrofie C4.
Hersenen anterotemporaal, juxtacorticaal re. Links frontaal laesie met black hole.

De neuroloog en MS verpleegkundige herkennen het niet als specifiek MS en ik wacht nu op een afspraak bij Cardioloog om hartklachten uit te sluiten.

Lang verhaal, maar het is ook moeilijk te omschrijven.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Toeter »

Hallo,

Wat een nare klachten! Ik herken het zelf ook totaal niet, wat goed dat je wordt doorgestuurd!

In dit topic had iemand ook pijnklachten in de borstregio en dacht eerst ook aan MS, maar heeft later toch de oorzaak gevonden:

http://forum.msweb.nl/viewtopic.php?t=7 ... d57cc0ae1b
Dave22

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Dave22 »

Lijkt op een MS hug.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Toeter »

Dave22 schreef: 12 sep 2023, 13:24 Lijkt op een MS hug.
Ik heb ook een MS hug, maar dit is niet mijn ervaring.

Bij mij voelt het alsof er een riem om mijn borstkas zit. Continu, niet af en toe. Ik heb nu alleen nog restschade, maar toen ik de schub had met de MS hug, ging hij af en toe heel strak. Zo strak dat ik het er benauwd van kreeg, maar pijn heeft het nooit gedaan.

Alleen heel oncomfortabel.

Bij alle klachten is het altijd belangrijk om eerst alle andere mogelijkheden uit te sluiten voor je de schuld geeft aan de MS!
Klick

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Klick »

@Lisette Arianne slokdarmspasme kan op de klachten lijken van het hart. “A typisch” klachten zoals ze dat noemen. het is goed dat je bent doorverwezen om dat uit te sluiten!
de uitstraling naar het gebied wat je omschrijft doet mij denken aan het hart, de kant dan weer niet.

wanneer kun je terecht?
Lisette Arianne

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Lisette Arianne »

Ik wacht nog op de afspraak met cardioloog. Het vreemde is dat het gevoel dat ik nu heb begint met een "stroom/prikkel" ( erger dan pijn) op een plek in bovenarm en vooral rechter kant van bovengebit en na een paar seconde uitstraalt als een hete stroom naar hand -> zij->re. onderbeen en voet...Deze aanvallen heb ik vanaf het moment van die mogelijke slokdarm spasme. Dus nu al zo' n 4 maanden.

Het treed vooral op als ik zit en als ik wakker word.

( voor neurologische pijn heb ik duloxetine)
Klick

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Klick »

@Lisette Arianne ben je al geweest? is er iets gevonden?
Lisette Arianne

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Lisette Arianne »

Ik krijg volgende week CT scan hart. Heb nog steeds nare pijnaanvallen in bovenkaak gelijktijdig met rechter arm gevolgd door het heel heet worden van arm, rechter zij en rechter onderbeen/ voet. Aantal keren per dag.
Voor mijn gevoel is dit wel neurologisch.
Nette58

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Nette58 »

ik werd vanmorgen wakker met pijn op de borst met uitstraling naar linker schouder en bovenarm.

schrok me een ongeluk, heb ook hartfalen.......ziekenhuis(cardio) gebeld daarna huisarts en er werd een ambulance gestuurd die een hartfilmpje zou maken en het een en ander zou controleren.....

was niet het hart :o

Wist niet dat MS ook dit soort klachten gaf......
Klick

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Klick »

@Lisette Arianne hoe is het nu met je? wat kwam er uit de ct? (als je het delen wilt natuurlijk…)

@Nette58 wat een vervelende ervaring! wel fijn dat het gelijk gecontroleerd is.

inmiddels ben ikzelf ook voor een ct van het hart geweest. (dat is overigens zo gepiept.. in vergelijking met de mri)
alles was in orde, zelfs geen aderverkalking.
er was al een echo gemaakt v mn keel en nu ct van het hart…
ik denk dat ik moet leren leven met het nare gevoel in mn keel :hmmm:
het is waarschijnlijk de ms.. voelt alsof je met 2 vingers op je schildklier drukt… is niet pijnlijk wel irritant.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp