Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Zicht kwijt

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Marina

Re: Zicht kwijt

Bericht door Marina »

Lotsi schreef: 03 okt 2023, 18:55 De medicatie is vergelijkbaar dus qua zicht zal het waarschijnlijk niet veel gaan doen.
Ah.. jammer!
Heb mijn hoop gezet op de aanpak van mijn vermoeidheid. Volgens de cardioloog zou daar nog winst te behalen kunnen zijn als mijn hart het er ook mee eens is..
Bedoel je dat je cardioloog denkt dat wanneer je vermoeidheid zou verminderen er ook ruimte zou kunnen komen voor verbetering van je zicht?
..maar die is inmiddels weer begonnen met versnellingen en overslagen. Hopelijk is dat alleen even in het begin want anders zal ik er toch mee moeten stoppen.
Ik neem aan dat je het hebt over bijwerkingen van je nieuwe medicatie? En is dat medicatie tegen vermoeidheid?
Lotsi

Re: Zicht kwijt

Bericht door Lotsi »

@Marina, de cardioloog bedoelt dat de wissel van hartmedicatie misschien de vermoeidheid wat aan zou kunnen pakken. Niet mijn zicht helaas. Ik gebruik geen medicatie tegen vermoeidheid. Bestaat dat dan?

Ben jij inmiddels al bij de oogarts geweest?
Marina

Re: Zicht kwijt

Bericht door Marina »

@Lotsi
Oh je had het over je hartmedicatie. Sorry, dat had ik niet begrepen!
Ik hoop voor je dat de wissel van medicatie je helpt tegen de vermoeidheid.

Er bestaat wel medicatie tegen de vermoeidheid door MS.
Het is daarbij de ervaring, uit onderzoek, dat patiënten met MS een afname van vermoeidheid kunnen ervaren van alfacalcidol, amantadine, methylfenidaat en 4-aminopyridine. Maar het is niet uitgesloten dat een placebo-effect hier een rol kan spelen, of dat patienten zich vooral alerter voelen en een betere concentratie hebben.
Het bewijs dat deze medicatie effect heeft is laag, maar dit wordt veroorzaakt door de matige methodologische kwaliteit van de betreffende studies en het kleine aantal patiënten op wie de middelen getest zijn.
https://richtlijnendatabase.nl/richtlij ... ij_ms.html

Ik heb wegens omstandigheden m'n afspraak bij de oogarts moeten verzetten helaas. Ik heb nu voor eind oktober de afspraak staan.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp