Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Zicht kwijt

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Lotsi

Zicht kwijt

Bericht door Lotsi »

Hi allemaal,

Zo'n 4,5 jaar geleden verloor ik het zicht van 1 van mijn ogen en werd de ms een feit. Vlak daarna veel last van zenuwpijn waar ik lyrica voor kreeg voorgeschreven. Na dit langere tijd gebruikt te hebben, voelde ik me toch niet prettig bij dit middel en besloot ik de bijsluiter nog eens goed te lezen. Veel van de bijwerkingen herkende ik als klachten bij mezelf. Ook stond er bij dat het zijn weerslag op je zicht kon hebben. Ik ben direct gestopt en na verloop van tijd kwam er toch iets van zicht terug. Kleuren, details en verder weg zie ik nog steeds niet, maar er kwam wel weer iets terug.

Hebben anderen hier ervaring mee en kan er ook na jaren ineens nog herstel plaats vinden?
Marina

Re: Zicht kwijt

Bericht door Marina »

Hi,

Van wat ik erover heb gelezen op diverse (medische) websites kan er nog herstel plaatsvinden tot maanden na een aanval/schub en heb zelfs 1 keer gelezen over herstel na ca. een jaar, maar over herstel langer dan een jaar na een schub heb ik (nog) niets gehoord.

Onlangs ontdekte ik zelf toevallig ook, door een medeforummer, dat baclofen en andere centraal werkende spierverslappers soms ook visusstoornissen als bijwerking kunnen hebben. Ik heb sinds ik baclofen een tijdlang gebruikte en daarna tizanidine ben gaan gebruiken, ook last van een zichtstoornis (licht wazig zicht en minder kleur, in 1 oog). Weet nog niet of het mogelijk door de medicatie komt of door een oogzenuwontsteking bijv. (afspraak bij de oogarts is pas begin oktober).

In jouw geval, dus na 4,5 jaar, zou je denken dat het geen herstel meer van de aanval is..


Ik ben ook benieuwd wat anderen hebben ervaren / er van weten.
AngelNoa

Re: Zicht kwijt

Bericht door AngelNoa »

het enige dat ik eigenlijk kan zeggen; er zijn blijkbaar veel dingen die je kunt slikken die wazig zicht kunnen veroorzaken. Wist ik eerst ook niet (pammetjes bv). Dus kijk eens naar wat je slikt (als je dat doet) en of daar een oorzaak kan liggen

verder lijkt het mij ook sterk dat je na zo'n lange tijd verbetering merkt; restschade is helaas restschade...
Lotsi

Re: Zicht kwijt

Bericht door Lotsi »

@Marina; Klopt! Was mij ook al opgevallen dat er meer medicatie is die niet helpend voor je zicht kunnen zijn. Wil je delen wat eruit komt bij de oogarts?

@AngelNoa; oxazepam heb ik ook lange tijd gebruikt om de kramp in mijn nek tegen te gaan en te kunnen slapen. Hier ben ik enkele maanden geleden mee gestopt en ik denk dat ook dat mijn zicht te goede kwam. Weet dat ik gewoon moet afwachten, maar was gewoon nieuwsgierig of er mensen zijn die na jaren hun zicht kwijt te zijn geweest het toch nog (deels) terug kregen.
Marina

Re: Zicht kwijt

Bericht door Marina »

Hi Lotsi,
Ja natuurlijk, zal het graag delen wat eruit komt. (En mocht ik het misschien wel tegen die tijd vergeten zijn, geef me dan maar even een seintje!)

Ga jij zelf je vragen ook nog stellen aan je neuroloog/MS-verpleegkundige?
Zoja, zou je dan ook het antwoord hier willen delen a.j.b.?

Ik snap dat je misschien hoopt dat de verbetering in je zicht nog komt door herstel van de schub zelf. Maar ik ben bang dat die kans heel klein is :hmmm:.
Aan de andere kant, toch wel fijn dat je toch nog iets van verbetering merkt! Ook al komt het wellicht door het stoppen met de Lyrica.
Lotsi

Re: Zicht kwijt

Bericht door Lotsi »

@Marina
Mijn neuroloog gaf aan dat wat binnen 2 jaar niet hersteld is waarschijnlijk ook niet meer terug zal komen. Toch heb ik dus het idee dat het na die 2 jaar toch nog vooruit is gegaan. Zou natuurlijk ook kunnen komen door het stoppen met de lyrica en oxazepam zoals jij ook al zei. Ga wel ook mijn andere medicatie nog eens nalopen op de bijwerkingen.
Marina

Re: Zicht kwijt

Bericht door Marina »

Ah, dus je neuroloog heeft de ervaring dat hetgeen na 2 jaar niet is hersteld waarschijnlijk ook niet meer zal herstellen. Dat is een langere periode dan ik wist. Het zal denk ik dan ook mede er van af hangen aan welke neuroloog je het vraagt (wat zijn/haar ervaringen zijn in zijn/haar patientenpopulatie).

Komt het tijdstip van verbetering van de klachten aan je oog overeen met het stoppen met Lyrica en Oxazepam dan lijkt dat wel de oorzaak te kunnen zijn. En goed idee om ook je andere medicatie te checken op deze bijwerking!
Laatst gewijzigd door Marina op 29 sep 2023, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Lotsi

Re: Zicht kwijt

Bericht door Lotsi »

Hi @Marina, het lijkt idd overeen te komen. Heb er inmiddels ook mijn andere medicatie op na geslagen en die beschrijven wel iets van zicht, maar volgens de cardioloog gaat dat meer om zien van dingen die er niet zijn en in de psychosesfeer. Heb dit nu net gewisseld voor andere medicatie dus even in de gaten houden wat dat gaat doen. Ben benieuwd!
Marina

Re: Zicht kwijt

Bericht door Marina »

Lotsi schreef: 29 sep 2023, 10:52 Hi @Marina, het lijkt idd overeen te komen.
Aha, dan lijkt de kans wel groot dat het inderdaad door de Lyrica en/of Oxazepam komt.
Heb er inmiddels ook mijn andere medicatie op na geslagen en die beschrijven wel iets van zicht, maar volgens de cardioloog gaat dat meer om zien van dingen die er niet zijn en in de psychosesfeer. Heb dit nu net gewisseld voor andere medicatie dus even in de gaten houden wat dat gaat doen. Ben benieuwd!
Ah, OK, dus bij je andere medicatie gaat het om een ander soort van 'zicht'problemen.
Ik zou dan verwachten dat de andere medicatie waarmee je de oude medicatie hebt vervangen eenzelfde soort van bijwerkingen betreffende zicht zou hebben. Of is dat een ander soort van medicatie?
Lotsi

Re: Zicht kwijt

Bericht door Lotsi »

De medicatie is vergelijkbaar dus qua zicht zal het waarschijnlijk niet veel gaan doen.

Heb mijn hoop gezet op de aanpak van mijn vermoeidheid. Volgens de cardioloog zou daar nog winst te behalen kunnen zijn als mijn hart het er ook mee eens is, maar die is inmiddels weer begonnen met versnellingen en overslagen. Hopelijk is dat alleen even in het begin want anders zal ik er toch mee moeten stoppen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp