Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ms klachten zonder ms?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Gebruiker

Ms klachten zonder ms?

Bericht door Gebruiker »

Hallo, bestaat er ook zo iets als het hebben van ms klachten zonder het hebben van ms? Ik (man 22) heb met vlagen ontzettende rugpijn en nekpijn. Daarbij kan ik ook moeilijk mijn benen stilhouden in rust. En merk ik tintelingen in de benen na een wandeling. Dit trekt weer weg na wat rust. Maak me zorgen om ms. Mri beeld van mijn hoofd heb ik gehad en die was helemaal schoon.

Bloedwaarden:
B12 220
Vitamine D 55
Ferritine 230
Kalium 3.7
Ijzer 28
Foliumzuur 9.1
Schildklier = snel

Ik hoor graag van jullie
Nessa

Re: Ms klachten zonder ms?

Bericht door Nessa »

Een heleboel klachten die voorkomen bij MS zijn niet exclusief voor MS én komen ook voor bij andere diagnoses. Dus ja, het is mogelijk om klachten te hebben die bij MS voorkomen terwijl je geen MS hebt. Maar zonder de diagnose MS zijn dat dan dus geen MS-klachten.

In jouw geval is met de schone MRI duidelijk dat je geen MS hebt. Maar is er wel verdere opvolging van je klachten? Je vitamine D is best wel laag en ook die te snelle schildklier kan klachten geven.
Klick

Re: Ms klachten zonder ms?

Bericht door Klick »

@Gebruiker ik sluit me aan bij @Nessa

je vitamine D is te laag, maar ook je B12 zou best wat hoger mogen.

is er al gekeken naar of je geen hernia hebt? het zijn wel duidelijk zenuw gerelateerde klachten (tintelingen, restless legs, pijn)
Gebruiker

Re: Ms klachten zonder ms?

Bericht door Gebruiker »

Nee heb nog niet gekeken naar verder diagnose. Ik heb wel als ik recht sta, sta ik een beetje scheef. Als ik mijn nek op en neer beweeg lijkt het net alsof er zand in mijn nek zit (schurend geluid) ditzelfde geldt ook voor mijn rug als ik mijn schouders van links naar rechts op en neer doe hoor ik ook een zand schurend geluid in mijn rug.

Mijn verdere klachten:

- [ ] Pijn in onderrug
- [ ] Tintelingen in benen
- [ ] Pijn in nek
- [ ] Onrustig
- [ ] Veel stress
- [ ] Slecht slapen
- [ ] Slecht doorslapen
- [ ] Band om de buik
- [ ] Vaak pijn in de zij flankpijn
- [ ] Soms moeite met evenwicht
- [ ] Vaak duizelig
- [ ] Snelle hartslag
- [ ] Weinig eetlust
- [ ] Afvallen
- [ ] Vergeetachtig
- [ ] Slecht korte termijn geheugen
- [ ] Niet kunnen ontspannen
- [ ] Wazig gevoel
- [ ] Minder kracht in de benen
- [ ] Snelle schildklier
Knillis

Re: Ms klachten zonder ms?

Bericht door Knillis »

Je schrijft een flinke lijst met “klachten” die je ervaart. Onderaan staat dat je een te snel werkende schildklier hebt. Wanneer een schildklier te snel of te langzaam werkt weet ik niet.

Wat ik wel herken ik dat een flink deel van de klachten die je schrijft kunnen horen bij een te snel werkende schildklier. Misschien moet er eerst gekeken worden of de schildklier wellicht de boosdoener is of is dat al uitgesloten? Het al dan niet te snel werken van de schildklier staat voor zover ik weet helemaal los van MS.

Sterkte.
Marina

Re: Ms klachten zonder ms?

Bericht door Marina »

Gebruiker schreef: 20 sep 2023, 08:13Ik heb wel als ik recht sta, sta ik een beetje scheef. Als ik mijn nek op en neer beweeg lijkt het net alsof er zand in mijn nek zit (schurend geluid) ditzelfde geldt ook voor mijn rug als ik mijn schouders van links naar rechts op en neer doe hoor ik ook een zand schurend geluid in mijn rug.
In principe is dit schurende geluid een normaal verschijnsel, maar als het vaak voor komt is het goed om er door een arts naar te laten kijken.

Duizeligheid kan ook komen door de klachten in je nek.

Wat mij nog niet duidelijk is geworden uit je vorige berichten is of je huisarts en neurologen zeiden dat er niets aan de hand is nadat je bent onderzocht en er een MRI is gemaakt. Als dit nieuwe klachten zijn zou ik er wel door je huisarts naar laten kijken.
Gebruiker

Re: Ms klachten zonder ms?

Bericht door Gebruiker »

Hoi, ja zowel doktoren als neurologen zeggen dat er niets met mij aan de hand is.
Marina

Re: Ms klachten zonder ms?

Bericht door Marina »

Het zou kunnen dat er geen sprake is van een aandoening of ziekte en/of dat je klachten te maken hebben met stress, maar zou je niet bijv. naar een fysiotherapeut kunnen worden doorverwezen door je huisarts? Het lijkt me dat je teveel last hebt van die lijst met klachten om er zo mee door te blijven lopen.
Misschien kun je vragen aan je huisarts of fysio- of een andere -therapie iets zouden kunnen doen om de klachten te verminderen.

Wat je eventueel nog zou kunnen doen als je huisarts niets voor je kan betekenen verder is een second opinion aanvragen. Misschien dat een tweede mening van een arts je angst voor MS ook kan verminderen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp