Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Psycholoog of maatschappelijkwerkster

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Jelly

Psycholoog of maatschappelijkwerkster

Bericht door Jelly »

Mijn ms verpleegkundige gaf aan om misschien een psycholoog te raadplegen voor het relativeren en omgaan met achteruitgang.
Toen ik de diagnose ms kreeg in 2006 een revalidatietraject gevolgd. Waar zowel een psycholoog als een maatschappelijkwerkster bij betrokken waren.
Ik meen me te herinneren dat ik meer aan de maatschappelijkwerkster had destijds.

Wat zijn jullie ervaringen met psycholoog of maatschappelijkwerkster?
Lotsi

Re: Psycholoog of maatschappelijkwerkster

Bericht door Lotsi »

Hi @Jelly,

Denk dat het een beetje afhankelijk is van wie je treft en of je een klik voelt. Ik heb aan beiden op hun eigen manier veel gehad. Heb het traject 2x doorlopen omdat ik de 1ste keer vroegtijdig afhaakte omdat ik het niet meer kon bolwerken naast de reïntegratie in eigen werk en spoor 2 traject. Dat was veel te veel naast elkaar en ik dacht op dat moment dat werk belangrijker was.

Bij de psycholoog heb ik EMDR gevolgd voor de angst die ik ontwikkelde voor de toekomst en eventueel ooit een rolstoel. Hier was ik binnen een paar sessies vanaf. Heel bijzonder! En daardoor kwam er ruimte om erover te kunnen praten. Het heeft mij erg geholpen.

Hoop dat je fijne mensen treft! Geef het prioriteit.
Marina

Re: Psycholoog of maatschappelijkwerkster

Bericht door Marina »

(Problemen met) het relativeren van en omgaan met achteruitgang valt in principe onder het vakgebied van een (medisch) psycholoog. Deze kan je 'gereedschap' aanreiken om (beter) te leren omgaan met achteruitgang en is ook bevoegd om therapieen te geven zoals EMDR.

Bij maatschappelijk werk gaat het meer om sociaal gerelateerde vragen of behoeften op meerdere levensgebieden die impact hebben op je sociaal en maatschappelijk functioneren. Denk aan bijv.: huisvesting, buitensluiting, gebrekkige mobiliteit, eenzaamheid, psychosociale problematiek als angst, woede en verdriet. Daarbij speelt je sociale en maatschappelijke functioneren dus een rol.

Het hangt er denk ik ook vanaf op welk gebied je meer had aan de maatschappelijk werkster en of je een klik had met haar. Ik heb zelf ooit goede gesprekken/adviezen gehad met/van een maatsch. werkster over m'n sociale relaties.
Wat betreft psychologische kennis en therapie zou je meer aan een psycholoog moeten hebben, maar het is ook belangrijk of je goed kunt praten met en een klik hebt met hem/haar.
Laatst gewijzigd door Marina op 28 sep 2023, 18:16, 2 keer totaal gewijzigd.
sukkelaar

Re: Psycholoog of maatschappelijkwerkster

Bericht door sukkelaar »

Jelly schreef: 28 sep 2023, 12:15 Wat zijn jullie ervaringen met psycholoog of maatschappelijkwerkster?
totaal ander vakgebied zou ik zeggen

de psycholoog is om tegen te janken
de maatschappelijk werker mag de administratie en alle praktische dingen doen die met ms samenhangt (bv onze rechten bij de overheid)
irini

Re: Psycholoog of maatschappelijkwerkster

Bericht door irini »

Interessant om te lezen!
Ik heb morgen een intake bij de psycholoog en volgende weeg intake fysio.
Ik ga nu voor het eerst het revalidatie traject volgen .
Ben net gediagnosticeerd. Ben benieuwd wat de psychologie gaat doen . Ik ben al in therapie voor trauma ergens anders . Mijn maatschappelijk werkster vond ik heel erg fijn en denk dat ze elkaar wel zullen complimenteren ik bedoel aanvullen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp