Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vaccinaties

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
irini

Vaccinaties

Bericht door irini »

Hi , ben benieuwd hoe jullie denken over vaccinaties.
Heb net een uitnodiging gekregen voor de griepprik .
Ben wel nog maar een paar week bezig met mijn medicatie.
Weet niet of dat een probleem is.
Hebben jullie hier baat bij?
En de Corona vaccinatie ga ik niet halen want ik had Emery geen goed gevoel bij . Al voor de diagnose niet en heb eigenlijk uit dwang voor mijn werk gedaan heb er 2 gehad.
Zijn er meer mensen die deze mening hebben?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
AngelNoa

Re: Vaccinaties

Bericht door AngelNoa »

Voor corona nooit een prik gehaald. Toen wel, dus nu 2x een griepprik gehaald. Ik denk dat ik die dit jaar wel weer neem.

Over de coronaprik twijfel ik nog. Ik gebruik geen remmers dus minder kwetsbaar dan mensen met remmers. Tegelijkertijd heb ik nog nooit (aangetoont) corona gehad dus ik ben nog altijd bang om het te krijgen.
Klick

Re: Vaccinaties

Bericht door Klick »

ik ga de griepprik zeker weer halen.
ik heb 5 corona vaccins gehad, maar twijfel wel over de 6e. omdat het nog onduidelijk is hoe MRNA stapeling in je lichaam uitpakt en ik had maanden hartkloppingen/overslaan hart na de laatste.

ik had wel antistoffen na de eerste corona vaccins, hoe het nu zit ik heb geen idee. (ik doe mee aan het PIENTER onderzoek)

je hoort het weer zo vaak om je heen dat mensen corona hebben. ik twijfel echt wat wijsheid is. (ik ben nog altijd wel voorzichtig, maar ga wel weer naar de supermarkt)

of vaccinaties een probleem zijn bij je remmer, hangt van de remmer af. ik gebruik tecfidera en dan is het geen probleem. en zorgt een vaccin dus gewoon voor antistoffen.
irini

Re: Vaccinaties

Bericht door irini »

:puh: ik maak me zorgen over de bijwerking van coronavaccin omdat ik deze nieuwe soort prikken niet vertrouw.
Maar nu heb ik MS en heb ik natuurlijk meer kans om ziek te worden met de nieuwe medicatie Zeposia…..
Nessa

Re: Vaccinaties

Bericht door Nessa »

irini schreef: 29 sep 2023, 08:11 :puh: ik maak me zorgen over de bijwerking van coronavaccin omdat ik deze nieuwe soort prikken niet vertrouw.
Maakt het dan nog uit wat wij hier vinden? Mensen zijn het óf met je eens en dan wordt je bevestigd in je wantrouwen. Óf mensen hebben een andere mening maar die zal je dan ook niet vertrouwen.

En ja, het maakt zeker wel verschil dat je Zeposia gebruikt als het gaat om de vraag of het verstandig is je vaccinaties te halen. Je neuroloog of ms-vpk kan je daar meer over vertellen.

De griepprik ga ik zeker halen. Mijn lijf reageert niet zo goed op koorts.
Het coronavaccin weet ik nog niet. Ik dacht eerst van niet maar hoor nu toch weer dat mensen weer ziek worden van corona.
irini

Re: Vaccinaties

Bericht door irini »

Ja natuurlijk maakt het wat uit uit! Omdat dit allemaal nieuw is voor mij en iemand had het ook over het stapelen van het Corona. Vaccin en ik ben gewoon heel erg benieuwd hoe mensen met MS daarover denken . In ieder geval dank je voor je berichtje…..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marina

Re: Vaccinaties

Bericht door Marina »

Hi irini,

Ik neem tot nu toe zowel de griepprik als het coronavaccin. Ik denk nl. dat de kans veel groter is dat je, door de kwetsbaarheid vanwege dat je een MS-medicijn gebruikt, corona krijgt en last krijgt van de negatieve invloeden dat dat kan hebben op je MS (verergering MS-klachten) dan dat je last gaat krijgen van de vaccinatie zelf. Er zijn ook naar verhouding veel meer gevallen bekend die last kregen van de corona zelf dan van de vaccinatie tegen corona.

Wat betreft veiligheid van het coronavaccin gelden strenge eisen. Net als bij andere vaccins. Bij twijfel over de veiligheid van een vaccin wordt het niet toegelaten in Nederland. Ook voor de bijwerkingen gelden strenge regels. De voordelen (de werkzaamheid van vaccins) moeten groter zijn dan de nadelen (eventuele bijwerkingen).

De coronavaccins zijn getest op tienduizenden mensen. Het bijwerkingencentrum 'Lareb' verzamelt, registreert en onderzoekt meldingen van mogelijke bijwerkingen. Deze kun je melden op Mijnbijwerking.nl. Het CBG beoordeelt de werkzaamheid en veiligheid van het vaccin. En neemt maatregelen als dat nodig is.
En Het RIVM houdt een vaccinatieregister bij met gegevens over alle vaccinaties. Op die manier weet RIVM wie welk vaccin kreeg. Het is dan te controleren of het vaccin veilig is.
Van de website van Lareb: "Wat zijn de effecten op lange termijn? Er zijn tot nu toe geen nadelige effecten op lange termijn bekend. De kans op bijwerkingen na vaccinaties die pas later optreden, is over het algemeen erg klein. De meeste bijwerkingen uiten zich binnen enkele dagen tot weken na de vaccinatie."

De producent is verantwoordelijk voor de veiligheid van het coronavaccin. Er gelden strenge eisen voor vaccins. Coronavaccins mogen in de Europese Unie alleen worden gebruikt als ze voldoen aan alle eisen van de Europese wet. Dat zijn strenge eisen over kwaliteit, veiligheid en of het vaccin goed werkt. De producent moet zich hieraan houden.
Als later blijkt dat bepaalde bijwerkingen door het vaccin kunnen komen, dan kan de producent daarvoor aansprakelijk worden gesteld.

"Het coronavaccin kan in zeer zeldzame gevallen leiden tot myocarditis, een ontsteking van de hartspier, met name bij jonge mannen. (De kans op myocarditis is overigens nog altijd een stuk groter na een besmetting met corona.) Ook bestaat er een uiterst kleine kans op overlijden na vaccinatie.
Er lijkt nog een zeldzame bijwerking te zijn, schrijft wetenschapsjournalist Jop de Vrieze in De Groene Amsterdammer. Een enkeling meldt na de vaccinatie klachten die sterk lijken op long covid. “De verhalen die ik hoorde van meer dan tien patiënten en de tientallen andere verhalen die ik las, zijn veelal vergelijkbaar. Binnen enkele dagen na hun – soms eerste, soms navolgende – prik kregen mensen klachten als zware hoofdpijn en ongecontroleerde trillingen, gevolgd door zenuwpijn, extreme vermoeidheid, moeite met concentreren, hartklachten en allerlei ontstekingen. Sommigen kregen eerst het stempel angststoornis, bijna allemaal belandden ze in een langdurig traject met veel onbegrip en scepsis bij de artsen.”
Die scepsis is er ook bij de media, constateert De Vrieze. Veel wetenschapsjournalisten willen hun handen niet branden aan het verhaal. “Terwijl alternatieve websites vol staan met slecht onderbouwde claims over vaccinatieschade, zijn reguliere media juist zo terughoudend dat ze deze verhalen niet of nauwelijks oppikken.” Als gevolg daarvan zoeken sommige patiënten hun toevlucht tot complotmedia en politici die grossieren in samenzweringstheorieën.

Volgens wetenschappers die De Vrieze heeft gesproken, is onderzoek naar de long covid-achtige klachten na vaccinatie nodig. Er zijn verschillende hypotheses over wat er gebeurt. Zo bestaat het vermoeden dat het spike-eiwit, zowel na een coronabesmetting als na vaccinatie, allerlei processen in het lichaam kan ontregelen.

Een andere verklaring is dat virussen die latent aanwezig zijn in het lichaam, na een besmetting of vaccinatie opnieuw van zich laten horen. “Vermoedelijk grijpen die hun kans doordat dit virus en dit vaccin nogal wat van het immuunsysteem vergen”, schrijft De Vrieze."
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/z ... het-vaccin

Ik kan me je twijfel voorstellen aangezien het een nieuw soort vaccinatie is en die twijfel had ik ook, maar gezien alle bovenstaande informatie lijkt het me wel verantwoord om de vaccinaties te nemen.

@Klick misschien is het goed om uit te leggen hoe dat precies zit met die MRNA-stapeling in je lichaam. En ik ben daar ook benieuwd naar.
Laatst gewijzigd door Marina op 29 sep 2023, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
leeuwtje-nl

Re: Vaccinaties

Bericht door leeuwtje-nl »

Weet iemand welk vaccin geprikt gaat worden in deze nieuwe ronde tegen corona? Ik heb nu 5x (of 6??) Pfizer gehad en 3x corona (waarvan 2x 2 maanden ziek). Ik wil het vaccin tegen corona zeker halen, maar wil me er ook nog even in verdiepen. De griepprik heb ik nog nooit gehaald en ga ik ook niet doen.
Knillis

Re: Vaccinaties

Bericht door Knillis »

Je weet van te voren niet (tenzij je eerst informeert bij het RIVM misschien?) niet welk merk wordt toegediend. Ik heb een uitnodiging gehad en daarin staat dat ze een vernieuwd mRNA vaccin toedienen. Geen idee of er meerdere merken mRNA vaccins zijn.

In de brief staat tevens dat je bij vragen kunt bellen naar 1400. Misschien kun je daar eens informeren?
Wat akelig zeg dat je ondanks de entingen toch nog 3 x corona hebt gehad met de nodige narigheid gedurende langere tijd. Ik mag me tot op heden nog gelukkig prijzen want ik heb nog geen corona gehad, wel alle entingen genomen.

Binnenkort twee entingen in één week (griep en corona), hopen dat die weer de nodige bescherming bieden.

Groetjes en sterkte!
Klick

Re: Vaccinaties

Bericht door Klick »

@Marina
misschien is het goed om uit te leggen hoe dat precies zit met die MRNA-stapeling in je lichaam. En ik ben daar ook benieuwd naar.
ik las (telegraaf, geloof zaterdag.. https://www.telegraaf.nl/watuzegt/78365 ... s-die-prik)
Veiligheidslat
Bij preventief vaccineren ligt bovendien de ’veiligheidslat’ hoger dan bij een medicijn dat onderdeel uitmaakt van bijvoorbeeld een kankerbehandeling. In het laatste geval zal de patiënt geneigd zijn bepaalde risico’s van de medicatie voor lief te nemen. Maar bij preventief vaccineren ligt dit anders. Zeker nu de dreiging van ernstige Covid-19 is afgenomen door de komst van de mildere varianten, zoals omikron. Doordat de noodzaak van vaccineren is afgenomen ligt de lat dus nóg hoger. De mRNA-herhaalprik dient daarom boven elke twijfel verheven te zijn. En dat is helaas niet het geval. Nieuwe wetenschappelijke onderzoeken zaaien twijfel over de vermeende veiligheid van de mRNA-vaccins. Zo laat een recente internationale studie zien dat herhaalde mRNA-vaccinatie een remmende werking heeft op het immuunsysteem. Dit zou onder meer de onderdrukking van kanker kunnen verstoren en het risico van auto-immuunziekten vergroten.

Hartschade
Daarnaast weten we intussen meer over het concrete risico van hartschade door mRNA-vaccinatie. Een studie van het universitair ziekenhuis in Basel stelde hartspierschade vast bij 2,8% (= 1 op 35) van gezondheidswerkers, drie dagen na een boostervaccinatie. Ze kregen meteen het advies geen zware lichamelijke inspanning meer te verrichten, zoals sporten. Ze werden nauwlettend gemonitord, en herstelden. Maar dit Zwitserse ’vangnet’ ontbreekt in onze prikstraten. Het is in elk geval een bijwerking die deel zou moeten uitmaken van de vaccinatievoorlichting.

Burgers hebben goede gronden om te stoppen met de mRNA-(herhaal)vaccins. In 2023 heeft zich de ene na de andere milde virusvariant aangediend, zonder dat problemen zijn ontstaan. De serieuze ziektedreiging door corona is voorbij. Hierbij komen dan nog de lage effectiviteit van de vaccins, de kans op ernstige bijwerkingen, de onverklaarde oversterfte en aanwijzingen voor risico’s tijdens de zwangerschap. Want voor zwangere vrouwen is een coronaprik nog steeds beschikbaar (vanaf week 22), terwijl adequate veiligheidsstudies ontbreken voor moeder en kind, namelijk placebo-gecontroleerde, dubbelblinde studies met een lange looptijd (’follow-up’).

Jan Grandjean (emeritus-hoogleraar cardiothoracale chirurgie) en Hannah Visser (internist-infectioloog), namens het Artsen Collectief (www.artsencollectief.nl)

zelf had ik na de laatste prik ook vrij lang (2 maanden zoiets) best vaak dat mijn hart een slag oversloeg, dus wat ik las bracht mijn stelligheid “ik haal de prik” wel aan het wankelen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp