Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine d en b12

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Olletje

Vitamine d en b12

Bericht door Olletje »

Ik heb pas bloed laten prikken. Vitamine d was 41 en b12 186. Volgens huisarts alleen d wat aan de lage kant. Een pilletje van de drogist zou waarschijnlijk wel helpen. Hebben jullie hier ervaring mee en zo ja welke pil adviseren jullie?
Dave22

Re: Vitamine d en b12

Bericht door Dave22 »

Weer zo’n huisarts ☹️. B12 is ook te laag en dat los je niet op met pilletjes daarvoor moet je echt spuiten. Zie stichting B12 tekort. Ik bestel mijn d3 bij Bulk.com.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Vitamine d en b12

Bericht door Qanuk00 »

@Olletje Vitamine D waarde 41 ...? Dat is niet "wat aan de lage kant", dat is voor iemand met MS gewoon veel te laag! Normaalwaarde is 50, maar bij MS (wat ik van neuroloog heb begrepen) moet de normaalwaarde hoger bijgesteld worden.

Ik begon 3 jaar geleden bij mijn diagnose met een waarde van 50, de neuroloog schreef toen direct Colecalciferol 6500 IE (1x per week) voor.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Lotsi

Re: Vitamine d en b12

Bericht door Lotsi »

Hi,

Ik slik dagelijks zowel B12 als D (2000IE) bij. Gewoon van Kruidvat. Dit heeft mijn B12 van 177 opgekrikt naar 502 en D van 86 naar 103.

41 lijkt me toch wel heel erg laag. Ik lees hier vaak dat @Klick zweert bij de hogere waardes, iig van D. Zij kan je er vast meer over vertellen.
j@nnetje

Re: Vitamine d en b12

Bericht door j@nnetje »

ik slikte ook dagelijks B12 en D (beide van kruidvatmerk) omdat ik jaren geleden ook heel laag zat.
onlangs heb ik weer geprikt op beide en mijn b12 was nu boven de 1000 en vit d rond de 70. dus die tabletten werken bij mij goed!
B12 slik ik nu 2x in week.
D blijf ik dagelijks slikken.
AngelNoa

Re: Vitamine d en b12

Bericht door AngelNoa »

kijk ook even op de topics die daar over gaan in "voeding en supplementen".

ik streef naar een D tussen de 100 en 150, gewoon met kruidvat pilletjes.
Vit B12 neem ik van wisselende aanbieders, maar sowieso 1000mcg

beide slik ik dagelijks

succes, ik hoop dat het aanslaat en je je beter gaat voelen, want je waardes zijn echt te laag
Laatst gewijzigd door AngelNoa op 04 okt 2023, 06:46, 1 keer totaal gewijzigd.
AngelNoa

Re: Vitamine d en b12

Bericht door AngelNoa »

foutje
Seahorse

Re: Vitamine d en b12

Bericht door Seahorse »

Sowieso vitamine D slikken! Dat moet eigelijk toch iedereen doen in Nederland en je hebt niet snel teveel. Dus baat t niet dan schaadt t ook niet (snel).

Ik neem zelf rond 70-80. Combinatie van druppels (AOV) en n deel wat ik mn vegan multivitamine (Ortica) zit. Ik ben niet vegan, maar ik eet wel 80 procent plantaardig geloof ik (zo is t gelopen) dus vandaar.
Klick

Re: Vitamine d en b12

Bericht door Klick »

@Olletje vit D is veel te laag! zelf streef ik naar een waarde tussen de 100-150!
ook je b12 is te laag!
beide gaan slikken en wel in de pure vorm, geen complex of multi (kijk ook in de ingredienten!)
huisartsen hanteren normen uit t jaar kruik, bijvoorbeeld voor vit D is die tegen botontkalking.. maar je hebt beide nodig voor zoveel andere processen in je lijf.

ik ben er van overtuigd dat je lijf vit d verbruikt bij een schub! mijn D daalt als mn lichaam iets mankeert.
lees je in en trek je eigen plan. vraag als je iets wil weten, we helpen je graag!

mijn D zit momenteel boven de 150, dat is me wat te hoog.. die vit kan gevaarlijk zijn (doe bloedtest voor en na de winter)
doordat vit d niet meer vergoed wordt gebruik ik nu die van de kruitvat (2000ie) en dan wel 5 per dag. omgerekend het ie wat ik al jaren per week gebruik, maar mijn lijf neemt dit veel beter op waardoor ik nu te hoog zit.. het is zoeken naar balans.
AngelNoa

Re: Vitamine d en b12

Bericht door AngelNoa »

Klick schreef: 26 nov 2023, 15:48
doordat vit d niet meer vergoed wordt gebruik ik nu die van de kruitvat (2000ie)
ze hebben de smaak van de kauwtableten veranderd...bleh :bah: ;-)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp