Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Verkrampt lichaam snachts

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
irini

Verkrampt lichaam snachts

Bericht door irini »

Beste mensen ,
Ik heb al sinds geruime tijd(jaren)
Last van een verkrampt lichaam kan daardoor niet goed slapen en als ik wakker wordt ben ik dan helemaal stijf. Eerst was het alleen de MS hug . Nu vanacht alles verkrampt en lig dan als een opgerold elastiekje in bed. Is dat Ms gerelateerd en wat doe je eraan?
Ik vind het heel vervelend en kom zo niet aan mijn slaap!


Groetjes irini


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marina

Re: Verkrampt lichaam snachts

Bericht door Marina »

Dat klinkt als krampen/spasmen door MS.
Herkenbaar, heel vervelend, en komt vaak 's nachts voor / bij het wakker worden of soms na langere tijd op de bank 'hangen' of anderszins in rust zijn.

Wat je eraan kunt doen:
Sommigen helpt het om regelmatig stretchoefeningen / yoga te doen. Vraag je fysio om gerichte oefeningen.
Er is ook medicatie voor, namelijk spierverslappers zoals Baclofen en Tizanidine.
Magnesium slikken of spray-en op de huid kan soms ook helpen. Of via je voeding: in bananen bijv. zit relatief veel Magnesium.
Als je veel last hebt erdoor van niet kunnen slapen kun je ook tijdelijk een benzodiazepine slikken. Wel oppassen dat je dat niet te lang gebruikt omdat het sterk verslavend kan werken.
Laatst gewijzigd door Marina op 04 okt 2023, 12:08, 3 keer totaal gewijzigd.
irini

Re: Verkrampt lichaam snachts

Bericht door irini »

En wat voor magnesium helpt dan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marina

Re: Verkrampt lichaam snachts

Bericht door Marina »

Bijvoorbeeld Magnesium bisglycinaat, magnesium tauraat of magnesium citraat.
Bisglycinaat, tauraat en citraat zijn organisch gebonden vormen van magnesium. Een organische stof is een stof die in de natuur wordt gemaakt. Deze vormen bevatten vaak relatief weinig elementair magnesium, maar worden wel veel beter opgenomen door je lichaam.

De ervaringen zijn verschillend. In het zoekvakje rechts bovenaan de pagina's van het forum kun je zoeken op magnesium en kun je over ervaringen lezen met de verschillende soorten.
Laatst gewijzigd door Marina op 15 okt 2023, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
irini

Re: Verkrampt lichaam snachts

Bericht door irini »

Thanks Marina , ik ga even kijken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
irini

Re: Verkrampt lichaam snachts

Bericht door irini »

Ik zit nu in Griekenland en ben even op vakantie . Ben naar de apotheek gegaan en heb magnesium gekocht om te slapen en mijn spieren te ontspannen. Weet iemand ofMagnesium L-aspartame hydrochloride de juiste vorm is?
Groetjes irini vanuitGriekenland


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marina

Re: Verkrampt lichaam snachts

Bericht door Marina »

Fijn dat je even met vakantie bent in Griekenland :zon:

Magnesium aspartate (aspartaat) heeft een hogere biologische beschikbaarheid dan andere vormen en is vergelijkbaar met andere organisch gebonden magnesium, zoals citraat, tauraat en bisglycinaat. Dat betekent dat het meeste ervan wordt geabsorbeerd. Het wordt beter opgenomen door je lichaam.

Fijne vakantie nog!
Laatst gewijzigd door Marina op 14 okt 2023, 14:13, 3 keer totaal gewijzigd.
irini

Re: Verkrampt lichaam snachts

Bericht door irini »

Thanks!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp