Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

FNS of MS?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Anniek30

Re: FNS of MS?

Bericht door Anniek30 »

Bij mij gooien ze het nu ook op FNS omdat er nog te weinig witte stofleasies zijn.. terwijl als het opzoekt er bij FNS juist helemaal geen leasies te vinden zijn..ik weet het niet meer we wachten maar weer af
irini

Re: FNS of MS?

Bericht door irini »

Ach jee wat vervelend!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sofia

Re: FNS of MS?

Bericht door Sofia »

Hallo allen

Niet dat ik de zaken wil bemoeilijken of voor extra verwarring zorgen, maar volgens onderzoek van onderstaand neuroloog (YouTube-video) kunnen de twee zaken samen aanwezig zijn. FNS zou als co-morbiditeit bij MS vaker voorkomen dan verwacht.

https://youtu.be/MPSDi-jBBXA?si=ejirBneBz0FD6YSH
Marina

Re: FNS of MS?

Bericht door Marina »

@Anniek30
Anniek30 schreef: 27 okt 2023, 12:53 Bij mij gooien ze het nu ook op FNS omdat er nog te weinig witte stofleasies zijn.. terwijl als het opzoekt er bij FNS juist helemaal geen leasies te vinden zijn..ik weet het niet meer we wachten maar weer af
Een belangrijk kenmerk van een Functionele Neurologische Stoornis is dat bij onderzoek de arts geen afwijkingen vindt aan hersenen, zenuwen of spieren. Het lijkt daarom inderdaad niet logisch.
Echter weet ik niet of de paar laesies die er zijn gevonden bij je in die zin als afwijkingen worden beschouwd.
Ik had begrepen uit je MRI-verslag dat het bij jou niet duidelijk was of deze laesies misschien een vasculaire oorzaak hebben. En over de specifieke plekken was ook twijfel (net wel/niet juxtacorticaal). Het meest logische lijkt me dan dat er een afwachtend beleid is en ze bij nieuwe of sterk verergerde klachten weer (MRI-)onderzoek zullen gaan doen.


In 1 van je vorige berichten vroeg je wat het betekende als er identieke oligoclonale banden zijn gevonden in zowel liquor als serum.
Wat ik nu daar over heb gelezen is het volgende:

"Bij het onderzoek naar (oligo)clonale banden in liquor en serum kunnen de volgende uitslagen gevonden worden:
1. Geen oligo- of monoclonale banden aantoonbaar in liquor en serum: normaal beeld
2. Oligoclonale banden uitsluitend in de liquor aantoonbaar: passend bij MS
3. Dezelfde oligiclonale banden in zowel liquor als serum aantoonbaar: passend bij systemische immuunpathologie
4. Unieke oligoclonale IgG banden in liquor plus identieke oligoclonale banden in liquor en serum: dit kan passen bij multipele sclerose of een systemische ontsteking met uitbreiding naar het CZS.
5. Dezelfde monoclonale band in liquor en serum: passende bij M-proteïnemie"
https://www.slingeland.nl/labgids/details/K-VZ_LQ_OLIG

Volgens deze indeling zou de uitslag van je lumbaalpunctie passend zijn bij een systemische auto-immuunziekte. Als ik het goed begrijp past deze uitslag niet bij punt 2 of 4 (passend bij MS).
Anniek30

Re: FNS of MS?

Bericht door Anniek30 »

Dit klopt wel wat je zegt want dit was mijn uitslag daarvan


Datum/Tijd:
09-04-2021
Bepaling:
Eiwitsp.int (!)
LOINC:
56974-9
Uitslag:
TEKST
Ref. waarde:
Interpretatievlag:
Status:
Opmerkingen:
15:09
Gevalideerd
Identieke oligoclonale IgG banden in liquor en serum. Dit wijst naar(in
willekeurige volgorde):
- systemische
infecties/ontstekingen (bv.
sepsis, endocarditis, SLE, reuma,
sarcoidose)
- Guillain-Barre syndroom, CIDP
-Neoplasma
-Polyradiculopathie
-Dementie


Maar hoezo word hier dan niets mee gedaan?ze zeggen dat ik daar te jong voor ben en er word niet naar gekeken
Marina

Re: FNS of MS?

Bericht door Marina »

Anniek30 schreef: 21 nov 2023, 12:38 Maar hoezo word hier dan niets mee gedaan?ze zeggen dat ik daar te jong voor ben en er word niet naar gekeken

Lastig te zeggen waarom daar niets mee gedaan wordt. En waar ben je dan precies te jong voor?

Is er eigenlijk nog een second opinion geweest? Je zou dat toen (januari van dit jaar) gaan aanvragen las ik. Of is deze al geweest en is daar toen uit gekomen dat je FNS zou hebben?

Ik zou voor nu terug gaan naar je huisarts en je bovenstaande vraag en andere vragen en twijfels over je diagnose met hem/haar bespreken. En vragen waar je klachten dan door kunnen worden veroorzaakt. Ik weet niet meer wat je precies voor klachten had (sorry) maar misschien kun je via je huisarts daar nog wel hulp voor krijgen.
Anniek30

Re: FNS of MS?

Bericht door Anniek30 »

Er is een second opinion geweest idd..
Er zitten witte stofleasies waarvan er 2 in een ms gebied zitten..nog te weinig dus om ms vast te stellen..ze gooide het dus voor nu op FNS..ik alles van FNS opgezocht en die diagnose krijg je alleen als je MRI schoon is dat is dus bij mij niet het geval..kon ze verder niets over zeggen..

Toen had ik gevraagd naar die banden in serum en liquor..
Ze zegt die ziektes wat daar bij staan passen niet bij je omdat je daar te jong voor bent en er werd dus gewoon overheen gepraat wat ik dus niet snap..want die bandjes zitten er dus wel en niet voor niets lijkt me
Marina

Re: FNS of MS?

Bericht door Marina »

Vervelend dat ze je niet goed hebben uit gelegd, blijkbaar, waarom die ziekten niet bij je leeftijd zouden passen. En ik snap dat je je af vraagt wat die bandjes dan wel betekenen en of daar niet iets mee moet gebeuren. Het is vervelend dat je met vragen en twijfels bent blijven zitten.
Ik zou de vragen die je hebt daarom eens aan je huisarts stellen en ook met hem/haar praten over je twijfels aan die diagnose FNS.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp