Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Waarden LP

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Loulie

Waarden LP

Bericht door Loulie »

Hallo,

Zou iemand mij meer kunnen vertellen over de uitslagen van de LP?

Welke waarden zijn verhoogd bij MS?
Of zijn niet verhoogd.

Ik ben nog aan het wachten op de uitslagen maar ik lees online alleen “aanwezigheid van Oligoclonale banden”.

Kan iemand dit uitleggen?

Liefs
Marina

Re: Waarden LP

Bericht door Marina »

Hallo Loulie,

Bij de MS-diagnoserichtlijnen gaat het wat betreft de LP-uitslag niet zozeer over (verhoogde/niet-verhoogde) waarden maar enkel over het wel of niet aanwezig zijn van oligoclonale banden.
Hierbij is de uitslag "OB-positief" als er 2 of meer oligoclonale bandjes zijn gevonden in het liquor(hersenvocht).
Oligoclonale banden uitsluitend in de liquor (en meestal niet in het serum!) aantoonbaar is passend bij MS.

Niet altijd wijst de aanwezigheid van oligoclonale banden op MS.
Wel is het zo dat 95% van de mensen met MS die banden heeft in het liquor.

Sterkte nog met het wachten op de uitslagen!
Marina

Re: Waarden LP

Bericht door Marina »

Hallo @Loulie,

Ik heb nog verder gezocht naar specifiekere info en kwam er achter dat het niet helemaal klopt wat ik hier boven schreef wat de waarden betreft. Excuus daarvoor!

- Bij MS kun je een verhoogde intrathecale IgG productie hebben. Dit komt in 90 % voor bij multiple sclerose en kan een ondersteunend argument voor intrathecale inflammatie zijn. (Intrathecaal betekent in het hersenvocht, inflammatie=ontsteking.)
- Albumine in liquor en bloed wordt gebruikt als parameter voor de bloed-liquor barrière.
- Bij ongeveer de helft van de mensen met MS kunnen verhoogde aantallen witte bloedlichaampjes in de hersenvloeistof worden aangetoond
- Eiwit kan ook verhoogd zijn

Voor meer info zie o.a.: https://www.slingeland.nl/labgids/details/K-IGI
https://www.mscentrum-adrz.nl/diagnosti ... unctie-lp/
https://www.erasmusmc.nl/-/media/erasmu ... lerose.pdf (pagina 14)
Loulie

Re: Waarden LP

Bericht door Loulie »

Hallo Marina,

Dank je wel voor je reacties!

De uitslagen die ik binnen heb lijken allemaal goed, zie nergens “positief” of echt verhoogde waarden. Maar ik weet even niet welke waarde de oligoclonale banden zijn. Of het er überhaupt tussen staat.

Ik word zo onzeker van alles.. mijn klachten nemen toe, alle andere mogelijke ziektes/aandoeningen lijken uitgesloten. Dinsdag weer afspraak bij de neuroloog. Ben heel benieuwd!

Ben alleen bang dat ze weer niks met zekerheid kunnen zeggen.
Vorige keer zei de neuroloog dat alles erop wijst maar er te weinig bewijs nog is en als dat nu weer zo is we weer moeten afwachten en over een paar maanden nieuwe scans moeten maken.

Ik wil zo graag duidelijkheid, ik voel aan alles dat er echt iets mis is….
Marina

Re: Waarden LP

Bericht door Marina »

Hallo @Loulie,

Dat je nergens "positief" of verhoogde waarden ziet in de uitslag lijkt wel gunstig te zijn, in de zin van wel of geen MS.
Echter, ik weet helaas ook niet of en zoja hoe je kunt zien in de uitslag van de LP of er een, en zoja welk patroon, van (oligo)clonale banden is gevonden in de liquor. Heb zelf nooit een LP gehad.
Ik kan je wel aanraden om dit filmpje te bekijken over de LP en hoe deze kan bijdragen aan de diagnose of uitsluiting van MS: https://www.youtube.com/watch?v=Mxsj6cFNLN4
Hierin wordt dat duidelijk en begrijpelijk uitgelegd, alsook waarom het soms lang(er) kan duren om de diagnose MS te kunnen stellen.

Als je neuroloog zei dat alles op MS wijst maar er nog te weinig bewijs - ook na de verdere onderzoeken - is dan is het inderdaad gebruikelijk om af te wachten en na een tijd nieuwe MRI-scans te maken. Dit heeft te maken met de Mc Donald criteria waaraan moet worden voldaan (zie ook het bericht van Sara onder een eerdere post van jou) om de juiste diagnose te kunnen stellen, een verkeerde diagnose te vermijden en niet onnodig MS-medicatie voor te schrijven (waar ook risico's aan kleven).
Zijn er geen oligoclonale banden gevonden en is er geen bewijs van verschil in plaats en tijd van laesies dan is het helaas inderdaad (nog) onmogelijk om de diagnose MS te stellen.
Ik begrijp dat die onzekerheid heel vervelend is en nog meer als ook je klachten toenemen..!
Wellicht, hopelijk, komt er nog iets uit de LP dat (voor jou) niet te zien is in de uitslag.

Sterkte met alles en met het wachten op de afspraak met de neuroloog!
Laatst gewijzigd door Marina op 30 okt 2023, 11:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Wen83

Re: Waarden LP

Bericht door Wen83 »

Bij mij duurde het 3 weken voordat de uitslag over de oligoclonale banden bekend was. Dit stond er toen als 'positief'/aangetroffen en het aantal banden stond erbij. (Alleen in het liquor (hersenvocht) aanwezig).
Ook de IgG-index was iets verhoogd.
Marina

Re: Waarden LP

Bericht door Marina »

Dank je @Wen83 voor je aanvullende info!
Loulie

Re: Waarden LP

Bericht door Loulie »

Ik had gisteren de afspraak met de neuroloog en op de mri is er een nieuwe laesie bijgekomen in mijn ruggenmerg. Daar zitten er nu 2, vermoedelijk 3.
De LP uitslag was goed zei hij. De Mep liet wel vertraging zien in beide armen. Al het andere is inmiddels uitgesloten..

Ik kreeg de diagnose ‘pre MS’ ofwel, ze vermoeden dat het echt MS is alleen mist er nog 1 puzzelstukje voor de officiële diagnose. Het is de beginfase. Ik krijg nu nog een VEP omdat ik sinds 4 weken wazig zie met links en pijn achter mijn oog heb. In december nieuwe scans van mijn hersenen en ruggenmerg.

Gisteren wel meteen een prednison kuur gekregen, infuus van 1000mg, morgen en overmorgen nog een.

Ze zijn er toch wel van overtuigd dat het MS is, alleen nog wachten op het laatste stukje blijkbaar.

Hopelijk snel definitief antwoord..
Marina

Re: Waarden LP

Bericht door Marina »

@Loulie
Het lijkt me dat met de nieuwe gevonden laesie in je ruggenmerg is voldaan aan het McDonald-criterium disseminatie (verschil) in tijd. Misschien dat het ontbrekende puzzelstukje dan disseminatie in plaats is. Zoals ik het begrijp uit je verhaal zijn er geen laesies op verschillende plekken in het centraal zenuwstelsel gevonden (hersenen, ruggenmerg/cervicale ruggenmerg (nek)). Wellicht dat de uitslag van de VEP dan uitsluitsel kan geven nu de LP-uitslag dat (nog) niet kan.

Soms kan het zijn dat er (nog) geen oligoclonale banden zijn gevonden door een LP maar dat er later wel sprake van MS blijkt te zijn (zie ook de link naar het filmpje in m'n vorige bericht).

Ik hoop dat je klachten snel verminderen door de prednisonkuur!

Hoop ook dat je snel een definitief antwoord krijgt!
Laatst gewijzigd door Marina op 10 nov 2023, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Loulie

Re: Waarden LP

Bericht door Loulie »

Ja zoals ik het begreep is het probleem idd “plaats” de plekjes zitten dichtbij elkaar in mijn nek.
Ze gaan de scans nogmaals allemaal heel goed bekijken zodat ze zeker weten niks over het hoofd hebben gezien. En inderdaad die vep zou dat ook kunnen oplossen. De diagnose zit heel dichtbij volgens de arts.

Heb je zelf ervaring met prednison kuur? Ik vind het wel heftig, vannacht 3 uur geslapen 😅
Hopelijk helpt het wel snel!

Dank je wel voor je reacties! Heel waardevol ❤️
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp