Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

wandelstok (trekking/nordic walking)

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
bergen

wandelstok (trekking/nordic walking)

Bericht door bergen »

ik heb onlangs 2 nordic walking wandelstokken geprobeerd.
(waren "trekking" stokken werd ik hier later op gewezen)

ik kan nu zonder nog steeds goed lopen, maar minder snel.


ik merkte dat 2 stokken meer stabiliteit geeft. en dat ik daardoor sneller loop en langer.
en dat mijn benen minder moe zijn.

wel was mijn schouder iets pijnlijk


misschien is het voorlopig ook een oplossing om af en toe 1 stok te gebruiken ipv 2.
ik wil proberen of ik ook 1 stok kan gebruiken als ondersteuning, zodat ik 1 hand vrij heb en toch iets meer kan lopen.


ik vraag me af of het wel kan: lopen met 1 stok van dit type. voor nordic walking.
deze stokken zijn natuurlijk niet bedoeld om echt op te steunen. ook qua ontwerp.

verder blijft mijn schouder pijnlijk door het gebruik van de stok. met 1 stok misschien zelfs meer.

ik lees er hier weinig over. misschien zegt dat genoeg.
heeft iemand ervaring hiermee?

kan ik beter meteen een andere wandelstok hiervoor gebruiken of toch helemaal niet zolang het ook zonder gaat, maar misschien langzamer.

ik wil ook geen schouderprobleem veroorzaken bij mezelf.

tips?
Laatst gewijzigd door bergen op 01 nov 2023, 06:47, 4 keer totaal gewijzigd.
irini

Re: wandelstok nordic walking

Bericht door irini »

:lief:
Ik loopsinds een jaar met een stok en dat bevald me heel goed ! In het begin vond ik het moeilijk maar heb een hele leuke flitsende stok gekocht en nu kan ik niet meer zonder!
Jelly

Re: wandelstok nordic walking

Bericht door Jelly »

@bergen
ik merkte dat 2 stokken meer stabiliteit geeft. en dat ik daardoor sneller loop en langer.
en dat mijn benen minder moe zijn.
Ik ben ook aan het twijfelen om 2 nordic walking stokken aan te schaffen om mij meer stabiliteit te bieden tijdens het lopen.

Ik las dat er verschillende hoogtes zijn in de nordic walking stokken. Ik las dat je je lengte × 0,66 moet vermenigvuldigen om tot de juiste hoogte te komen.

Misschien heb jij voor je lengte te hoge stokken wat de pijn in de schouders veroorzaakt.
bergen

Re: wandelstok nordic walking

Bericht door bergen »

Ik las dat er verschillende hoogtes zijn in de nordic walking stokken. Ik las dat je je lengte × 0,66 moet vermenigvuldigen om tot de juiste hoogte te komen.
de lengte is helemaal instelbaar.
ik ben nog aan het zoeken naar de juiste lengte.

maar de verhouding 0,66 kende ik niet. voor mijn gevoel is dat voor mij best lang.
ik zal het eens proberen.
bergen

Re: wandelstok nordic walking

Bericht door bergen »

irini schreef: 30 okt 2023, 15:33 :lief:
Ik loopsinds een jaar met een stok en dat bevald me heel goed ! In het begin vond ik het moeilijk maar heb een hele leuke flitsende stok gekocht en nu kan ik niet meer zonder!
dat aspect speelt zeker een rol.
ik moet zeggen dat ik vreemd genoeg met 2 stokken minder dat moeilijke gevoel heb dan met 1 stok.
Laatst gewijzigd door bergen op 07 nov 2023, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Marina

Re: wandelstok nordic walking

Bericht door Marina »

Wat ik er over las: "Het kan wat onwennig zijn om met stokken te lopen. Vooral vanwege de bijzondere techniek die bij Nordic Walking hoort. Bij Nordic Walking is de pole namelijk het verlengstuk van je arm en niet een extra hulpmiddel waarop je steunt of kracht zet. De juiste stoklengte is essentieel. Dus let daarop bij de aankoop." https://www.fitpagina.nl/nordic-walking ... r-ouderen/

Voor een Nordic walking stok is een langere lengte dan een wandelstok overigens normaal. Je gebruikt ook een bepaalde looptechniek bij Nordic walking die anders is dan bij gewoon wandelen.

Een fysiotherapeut zou je kunnen helpen bij het bepalen welk hulpmiddel bij het lopen voor jou het meest geschikt is.
Zelf denk ik dat gewone wandelstokken je nog meer stabiliteit kunnen bieden dan nordic walking stokken, door de bredere onderkant/doppen.
Nessa

Re: wandelstok nordic walking

Bericht door Nessa »

@bergen @Jelly Nordic walking stokken zijn niet bedoeld voor ondersteuning maar om je armen/schouders te trainen tijdens het lopen. Stokken die zorgen voor meer stabiliteit en ondersteuning tijdens het lopen zijn trekkingstokken.

Als je op zoek bent naar mijn steun, moet je dus trekkingstokken hebben. Deze zijn wel bedoeld om allebei te gebruiken. Als je één stok gebruikt, is een wandelstok logischer.

Juist om te voorkomen dat er blessures ontstaan door het verkeerde hulpmiddel, zou ik aan de neuroloog een consult vragen bij de revalidatie-arts.
bergen

Re: wandelstok nordic walking

Bericht door bergen »

Als je op zoek bent naar mijn steun, moet je dus trekkingstokken hebben. Deze zijn wel bedoeld om allebei te gebruiken. Als je één stok gebruikt, is een wandelstok logischer.
bedankt
ik kende het onderscheid niet.

ik denk dat ik inderdaad trekking stokken heb.
volgens de verpakking.


ik ben nog aan het zoeken inderdaad. eerste kennismaking was positief. daardoor heb ik de neiging om te kijken of ik meer kan.

ik zal het zeker bespreken met alle betrokken zorgverleners
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp