Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en griep

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Lieveheersbeestje

MS en griep

Bericht door Lieveheersbeestje »

Hallo allemaal.
9 dagen geleden kreeg ik griep. Met alles erop en er aan. Ik heb nu 5 dagen bijna dagelijks rond de 40° koorts. Ik zal de rest van de symptomen maar even laten voor wat ze zijn, maar heb vraag over de enorme vermoeidheid. Ik ben gesloopt als ik zelf maar 3 meter loop! Is het zo dat de MS de griepverschijnselen verergerd? Of worden de MS gerelateerde klachten erger door de griep? Zou de griep langer kunnen duren door de MS? En zijn er nog tips?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: MS en griep

Bericht door Toeter »

Hallo @Lieveheersbeestje

Wat een ellende zeg!

Gebruik je medicatie? MS medicijnen staan er wel om bekend je afweersysteem te onderdrukken, dus je lichaam kan het virus moeilijker bevechten.

Heb je normaal gesproken ook last van het Uthoff fenomeen? Dat je bij warmte meer klachten krijgt?

Ik kan normaal gesproken nog best een stukje lopen, maar met 40 graden koorts, kan ik niet eens rechtop blijven zitten. Alles is verlamd.

Dus ik geloof wel dat je na 3 meter moe bent!!

Slik je wel volop ibuprofen en paracetamol? Dat helpt de koorts een beetje onderdrukken.

En raadpleeg de huisarts als het nog langer duurt.

Heel veel sterkte en beterschap!
Lieveheersbeestje

Re: MS en griep

Bericht door Lieveheersbeestje »

Dank je wel! Nee Ibuprofen kan ik niet tegen en paracetamol neem ik wel. Ik ben inderdaad erg hittegevoelig. Huisarts is geweest en kan verder niks voor me doen. Ik voel me zó ellendi, ben er helemaal klaar mee. Zelfs eten lukt nauwelijks.
Marina

Re: MS en griep

Bericht door Marina »

Wat vervelend! Behalve de griep zelf die vermoeid kan maken kan griep en zeker met hoge koorts ook invloed hebben op MS-klachten (erge vermoeidheid kan ook een MS-klacht zijn).
Paracetamol nemen is goed om de koorts te onderdrukken en daardoor ook je andere klachten te verminderen. Ik las dat je dat het best in de vorm van siroop kunt nemen om koorts te weren (https://www.apotheekkerre.be/welk-koort ... ik-je-best).

Als je niet kunt eten probeer er dan in ieder geval voor te zorgen dat je voldoende drinkt (meer dan anderhalve a 2 liter per dag) in de vorm van water, thee of soep/bouillon. En neem je rust.

Beterschap!
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: MS en griep

Bericht door Qanuk00 »

@Lieveheersbeestje
Bah, wat vervelend dat je er zoveel last van hebt, wel herkennbaar en zeker met 40 graden koorts. Wat mijn helpt bij koorts/grieperigheid is Citrosan (2 zakjes is 1000mg paracetamol).

Houdt deze hoge koorts langer dan 3 dagen aan, neem dan zekers weer contact op met de huisarts. Dan is het zeker de moeite waard om verder te onderzoeken.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Klick

Re: MS en griep

Bericht door Klick »

@Lieveheersbeestje
wat vervelend!

het is een feit dat een ms-lijf sterk reageert op koorts. bij koorts komen veel oude klachten dubbel zo hard terug. het is dus niet raar dat je je zo naar voelt. heb vaker gehoord dat mensen niet meer hun bed uit kunnen komen enz.
zelf ook 1x enorm draaiduizelig geweest omdat ik koorts had, geen pretje.

neem anders even contact op met de ms verpleegkundige, zei hebben hier meer ervaring mee dan de gemiddelde huisarts.

hoop voor je dat de koorts snel afneemt!
beterschap!
Jrs77

Re: MS en griep

Bericht door Jrs77 »

Het is inderdaad de koorts die de MS-klachten versterkt.
Seahorse

Re: MS en griep

Bericht door Seahorse »

@Lieveheersbeestje hoe gaat het nu? Groetjes van iemand die ook in bed ligt te rillen en hoesten. :thumbup:
Marina

Re: MS en griep

Bericht door Marina »

@Lieveheersbeestje hopelijk gaat het nu beter met je..?

En hoe gaat het nu met jou @Seahorse ?
Seahorse

Re: MS en griep

Bericht door Seahorse »

Gelukkig beter, alleen nog wat moe.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp