Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Pijn en wazig zien

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Santje

Pijn en wazig zien

Bericht door Santje »

Hoi allemaal

Weer even een vraagje aan jullie, ik heb sinds een aantal dagen steeds enorme pijnlijke steken in mn hoofd of eigenlijk boven mn linker oog, beetje bij m’n wenkbrauw en zie wazig wat erger lijkt te worden , die steken heb ik zo’n 10 x per dag beetje wisselend maar wel behoorlijk pijnlijk eigenlijk, herkennen jullie dit bij MS, ik heb nog niet zo lang de diagnose maar de ms is enorm actief blijkt uit de mri scan van 2 weken geleden…ik ben benieuwd of jullie dit herkennen?
Marina

Re: Pijn en wazig zien

Bericht door Marina »

Hoi Santje,

Pijn in het hoofd (soms aan 1 kant) en tegelijkertijd wazig zien zou kunnen duiden op een oogzenuwontsteking, welke bij MS vaak voor komt (ongeveer de helft van de MS-patienten krijgt ooit een oogzenuwontsteking en vaak is dit 1 van de eerste symptomen van MS).

Ik zou deze klacht zeker bespreken met je neuroloog/MS-verpleegkundige!

Sterkte!
Jelly

Re: Pijn en wazig zien

Bericht door Jelly »

@Santje
Pijn in het hoofd (soms aan 1 kant) en tegelijkertijd wazig zien zou kunnen duiden op een oogzenuwontsteking, welke bij MS vaak voor komt (ongeveer de helft van de MS-patienten krijgt ooit een oogzenuwontsteking en vaak is dit 1 van de eerste symptomen van MS).

Wat @Marina met bovenstaande ook aangeeft zo begonnen de eerste symptomen bij mij in 2006. Met later de diagnose.

Ik zou dit zeker met je ms verpleegkundige/neuroloog bespreken.

Sterkte 🍀
Santje

Re: Pijn en wazig zien

Bericht door Santje »

@Marina1972 @Jelly

Bedankt voor jullie reactie ik ga contact opnemen met de ms verpleegkundige hoor 🙏🏻
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Pijn en wazig zien

Bericht door Toeter »

Als het een oogzenuwontsteking is zou een stootkuur prednison een positief effect kunnen hebben op de rest schade.

Een oogzenuwontsteking is de enige schub waarbij is vastgesteld dat prednison niet alleen de duur van de schub verkort, maar ook zorgt voor minder restschade.

Bij alle andere klachten door schubs zorgt het alleen voor sneller herstel.
Marina

Re: Pijn en wazig zien

Bericht door Marina »

@Santje goed dat je contact op gaat nemen met je MS-verpleegkundige :thumbup:.

Mocht het inderdaad een OZO zijn: gelukkig herstellen de meeste oogzenuwontstekingen vanzelf. Vaak begint het herstel van het gezichtsvermogen binnen 4 weken en komt de gezichtsscherpte (visus) grotendeels terug in de loop van enkele weken (90-95% van de gevallen), meestal binnen de 6 maanden.
Soms wordt een prednisonkuur geadviseerd, bijv. als je visus minder dan 10% is of je andere oog al een slechtere visus heeft. (https://www.oogartsen.nl/zenuwen-en-oog ... is-optica/)


Toeter schreef: 23 dec 2023, 10:45 Een oogzenuwontsteking is de enige schub waarbij is vastgesteld dat prednison niet alleen de duur van de schub verkort, maar ook zorgt voor minder restschade.
Hee dit had ik nog niet eerder gelezen! Zou je de bron van deze informatie kunnen delen a.j.b.?
Laatst gewijzigd door Marina op 24 dec 2023, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
AngelNoa

Re: Pijn en wazig zien

Bericht door AngelNoa »

Toeter schreef: 23 dec 2023, 10:45 Als het een oogzenuwontsteking is zou een stootkuur prednison een positief effect kunnen hebben op de rest schade.
daar zijn de meningen verdeeld over.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp