Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Lymfedrainage/voetreflexologie

Alles omtrent voeding en supplementen
MsApocalyps

Lymfedrainage/voetreflexologie

Bericht door MsApocalyps »

Ik las online nadat ik via een afsprakenkaartje van een kinesiste zag liggen dat ze aan lymfedrainage doet en dat dit gunstig zou zijn voor de MS.

Ik wordt er niet echt wijs uit als ik het online zo lees en het zou voor vele kwalen geschikt lijkt te zijn. Voor zover ik het begrijp zou het te maken hebben met het vocht in je lichaam dat opstapelt en zo zenuwen etc. blokkeert. Maar dan vind ik ergens anders weer dat het enkel wordt gedaan bij oedemen die kunnen voorkomen bij MS, dus niet enkel de ziekte wordt aangepakt :???:

Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand enig idee wat er dan juist gedaan wordt?
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik weet hier niet heel veel van op het gebied van kinesiologie. Als voetreflextherapeut geef ik geen lymfemassages bij MS, en ik wil het zelf ook niet ontvangen. Maar dat is wellicht omdat er bij een massage op dit gebied ook weerstandsverhogende grepen zitten. Dat wordt afgeraden bij MS.

Hopelijk weet iemand meer te vertellen!
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Een tijdje geleden had ik het ook hier over met mijn Peut, zij rade het ook af, vooral ook dat de zenuwen extra geprikkeld konden worden en het ook behoorlijk pijnlijk zou worden
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik ben eens goed gaan zoeken, en ik kom overal tegen dat het inderdaad heel goed zou zijn bij vele klachten, waaronder MS. Bijna overal wordt de therapie van Dr Vodder genoemd. Best intrigerend! :D Ik weet niet hoe het zit, maar het word blijkbaar heel veel toegepast bij MS als ik het zo lees...

Interessant vraagstuk!
MsApocalyps

Net gebeld naar 2 zaken!

Bericht door MsApocalyps »

Net gebeld naar 2 zaken!

Ja wat ik ook lees is dat het afgeraden wordt bij MS omdat het immuunsysteem dan verhoogt wordt, da's niet iets wat we willen!

Ik heb net trouwens naar 2 kinesisten gebeld. Eentje die bij mij hier in de buurt zit, was een erg aardige vrouw en zei letterlijk van "ja ik ga je eerlijk zeggen dat ik nog geen patiënten heb gehad met MS dus ik heb geen idee of het gunstig kan werken voor je." Ik vond het alleszins fijn dat ze zo eerlijk was! Of het goed of slecht zou zijn voor de MS kon ze ook niet beantwoorden omdat ze vind dat elke persoon anders is en ik het misschien best met mijn dokter bespreek.

De tweede kinesiste is iemand die een erg grote zaak heeft. Ze zei me gelijk van "ja het is wel geen genezingsbehandeling hé" en dat terwijl ik enkel vroeg of ze iemand al hebben gehad met MS die de drainage kreeg. Alsof ik daar naar op zoek ben :???: Maar goed verder kon ze me erg weinig informatie geven, ze zei dat ze wel iemand heeft gehad maar dat zij er mee is gestopt.

Over hoeveel keren ik het dan juist zou moeten doen kon ze me niet vertellen. Toen ik haar vroeg of het nadelig zou kunnen werken omdat het het immuunsysteem verhoogt verbeterde ze me met "uhm je bedoelt immuunsysteem verbeteren?" alsof ik aan taalwedstrijd meedeed :moe: Maar ze zei dat ze nog klanten heeft met auto-immuunziektes die er erg erg veel baat bij hebben. Haar geloofwaardigheid daalde bij mij gewoonweg steeds meer elke minuut. Ik vond haar voor de rest nogal onaardig dus bij haar ga ik zeker niet langs. De prijs was trouwens €42,32 per beurt bij deze zaak.

Waar het op neerkomt is dus eigenlijk dat je het gewoon moet proberen en dan ondervinden hoe je het ervaart denk ik!
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hm, rare verhalen... Maar dit was dus niet iemand van wie jij dat kaartje had? Ik zou benieuwd zijn wat zij te zeggen heeft. Ik weet dat mijn docente voetreflex ook geen probleem ziet bij MS en volgens haar kan het geen kwaad bij mij. Maar zelf durf ik het niet zo goed aan, en doe het daarom ook bij andere MenSen niet.

Qua prijs valt het me overigens nog wel mee, dat is wel een beetje onder het gemiddelde. Ik ben benieuwd of je hier verder nog iets mee gaat doen. Vaak is het inderdaad per persoon verschillend en kun je dingen gewoon uitproberen. Maar juist als de verhalen zo tegenstrijdig zijn, ben ik daar niet zo'n held in...
MsApocalyps

Bericht door MsApocalyps »

De persoon die ik de eerste keer heb gebeld is van het kaartje dat ik hier op de tafel vond, had ik er bij moeten zeggen! Tweede keer gebeld was gewoon van een centrum dat ik online had gevonden die het ook zouden doen. Zij: [URL="http://www.kinematic.be/lymfedrainage"]http://www.kinematic.be/lymfedrainage[/URL]

Ja ik zit zelf ook een beetje in een dubio, het kan goed werken maar het kan ook slecht werken... En qua prijs vind ik het persoonlijk nog wel prijzig, de kinesiste van het kaartje zei me dat ik het 2 maals in de week zou moeten doen. Dan zou het al 80 euro worden als ze de zelfde prijs hanteert, maar ben het jammer genoeg vergeten te vragen hoeveel zij vraagt. Ze zei verder ook dat ik er zeker niet gelijk iets van zal merken maar pas na een aantal maanden. Dan zit je toch al aan een serieus prijskaartje!

Maar uiteindelijk is zoiets sowieso ontspannend dus ik denk dat het me sowieso goed zou doen, gewoon een beetje stress kwijt geraken op deze manier! Misschien moet ik online eens kijken welke massagetherapieën wél wetenschappelijk van bewezen zijn dat ze positief inwerken.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Wetenschappelijke bewijzen zul je niet snel vinden, dus houd je daar niet teveel aan vast. Een paar maanden 2x per week is inderdaad onbetaalbaar! In NL vallen sommige alternatieve geneeswijzen onder je verzekering, ik weet niet hoe dat in België is? Dat kan al schelen in prijs.

Als je echt voor de drainage wilt gaan, dan zou ik niet weten wat slim is. Ik vind een paar maanden echt lang, al weet ik dat het zo kan werken. Ik masseer zelf iemand met oedeem via voetreflex. Zij komt 1x per week en na 3 weken was er duidelijk verschil. Maar het gewenste resultaat zal ook veel langer duren, als ze daar al mee door wil gaan.

Als je puur wilt ontspannen, dan kun je natuurlijk alle technieken wel proberen. Lichaamsmassage, hot stone, hammam, voetmassage, en veel meer van zulke dingen. Dat is vooral een kwestie waar jij je fijn bij denkt te voelen.

Als je toch voor de lymfe gaat, ben ik heel benieuwd hoe dat verder gaat lopen! Als het slecht werkt, merk je dat snel genoeg denk ik. Maar of je het risico wilt nemen? Moeilijk!
MsApocalyps

Bericht door MsApocalyps »

Nee inderdaad je hebt gelijk, het enige dat ik kan vinden is dat relaxatieoefeningen erg belangrijk zijn om stress zoveel mogelijk weg te nemen omdat dit opstoten kan uitlokken.

Goed dat je het zegt, ik heb het eens opgezocht tot in hoeverre mijn ziekenfonds het terugbetaald gezien alternatieve geneeswijzes hier in België niet veel tot niet worden terugbetaald en ik zie hier staan dat een normale behandeling van lymfedrainage eind 2009 €20 zou moeten kosten en daar wordt dus tussen de €14 en de €18 van terugbetaald. Enige is dat men ziekenfonds dan mijn ziekte als "ernstig" genoeg moet beoordelen. Maar nou denk ik toch wel dat die vrouw van het telefoontje toch mij wilde afzetten met haar €42 :eek:

Ik ga online nog een beetje rondkijken eerst, ik zag net hypotherapie (met paarden) ook langskomen lijkt me wel ontspannend om met het ritme van een paard mee te draven maar dan heb je geur weer die je erbij moet nemen :haha:

Als ik er uiteindelijk voor kies om het te proberen houdt ik je zeker op de hoogte! Ik ga denk ik nog eens een keertje bellen naar die eerste vrouw en even navragen hoeveel zij net vraagt en het dan eens voorleggen aan mijn neuro.

Leuk trouwens dat je aan voetreflexologie doet, mijn neuroloog had zo'n bord met 2 voeten op en daar zag je dan in gekleurde deeltjes welk deel van je voet voor wat zorgde. Vond het alleszins erg intrigerend en boeiend, maar het lijkt me ook erg moeilijk!
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Voor een gewone massagebehandeling is € 42,= niet zo duur hoor! Vaak loopt het op tot wel 65. Dus ik verbaas me er dan weer over dat een lymfedrainage voor € 20, staat aangegeven. Zou dat dan gewoon met een infuusje en een drainage via vloeistof zijn ofzo??? :???: Ik heb echt geen idee, maar via alternatieve geneeswijzen zit je toch snel boven de € 40,= (En eind 2009 is ook al een tijdje terug...)

Die hypotherapie klinkt ook super, maar ik ben dan ook volledig paard-gericht opgeleid en heb jarenlang in de stallen gewerkt. Die lucht maakt mij juist helemaal blij!! :haha: Paarden zijn vooral mooi als spiegel van de mens. Als je echt wilt ontspannen, dan moet ik je paardrijden toch afraden als je het nog nooit hebt gedaan. Pittige sport hoor! :)

En die voetreflex: super moeilijk, maar zoooo mooi om mee te werken!

Ben benieuwd naar je volgende stap!

(Even opgezocht, maar hier kost een lymfedrainage bij de fysio ook € 35 tot € 45...)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp