Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wanneer stel je welke vraag aan wie?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
iDreams

Wanneer stel je welke vraag aan wie?

Bericht door iDreams »

De laatste weken loop ik met wat vragen rond over mijn MS.

Maar wanneer stel ik de vraag aan de MS verpleegkundige en wanneer stel ik mijn vraag aan de neuroloog?

Hoe maken jullie die overweging?

Het nadeel is wel dat de MS verpleegkundige maar 1 dag in de week er is (en dat niet eens altijd)...

De neuroloog drukt me altijd op het hart, haar altijd te kunnen bellen...

Alvast bedankt voor jullie meedenken!
Roely

Bericht door Roely »

kleine probleempjes/ makkelijke vragen bespreek ik met de ms pleeg maar grote problemen/moeilijkere vragen overleg/bespreek ik met mijn neuroloog.

een tip, schrijf de vragen (en eventueel de antwoorden ook) op want tijdens zo'n gesprek vergeet je de helft weer :ogen:
iDreams

Bericht door iDreams »

@Roely; Is de keuze dan aan jezelf of jij het een groot of klein probleem /vraag vindt om over te willen praten?

Dat vind ik moeilijk om te bepalen want wat voor mij ingewikkeld lijkt om antwoord op te krijgen kan voor de neuroloog een makkie zijn en dan kan die denken waarom ging ze daarmee niet even naar de verpleegkundige?

Dat wil ik voorkomen...
loesepoes

Bericht door loesepoes »

]Je kan ook eerst naar je huisarts gaan, of iets nodig is, voorkomt een hoop gehol.
Blom

Bericht door Blom »

Mijn ervaring is dat ik wat MS dingen betreft niks tot zeer weinig met de huisarts kan.

Bij ons is er dagelijks een MS verpleegkundige telefonisch bereikbaar. Heel vaak moet ze met mijn moeilijke vragen even overleggen met de neuroloog. Ik vind dat fijn :) .

@ Wad´nDisneyfan, ik zou zeggen gewoon bellen en zorgen dat je je vragen bij de MS verpleegkundige krijgt. Blijven vragen dan weten ze ook dat je hun echt even nodig hebt.
De MS verpleekundige kan je doorverwijzen naar de huisarts of de neuroloog zit je waarschijnlijk altijd goed.
iDreams

Bericht door iDreams »

Ik heb vorige week mijn best gedaan contact te zoeken met de verpleegkundige.

Dat is niet gelukt daarna heb ik haar een mail gestuurd maar dat is nu een week geleden en niets op gehoord.

Heb net toch maar een afspraak gemaakt met de neuroloog.

Denk niet dat de huisarts antwoord heeft op mijn, specifiek gericht op de MS, vragen en als de verpleegkundige niet aanwezig is blijft de neuroloog over toch?

Ook al moet ik nog even twee weekjes wachten...

Ik voel me nu eenmaal gauw bezwaard om vragen te stellen...
Saskia18

Bericht door Saskia18 »

In het academisch ziekenhuis waar ik onder behandeling ben is geen MS verpleegkundige.

Maar bij vragen kan ik via de secretaresse altijd een telefonische afspraak maken met mijn neuroloog.

Deze belt mij meestal dezelfde of de volgende dag al terug.

Zou zoiets voor jou een oplossing zijn? Het is toch van de gekke, dat je zo lang moet wachten en geen enkele reactie krijgt van de MS verpleegkundige!

Ik denk, dat jouw neuroloog alle begrip heeft dat je hem belt wanneer je hem dit vertelt.

Veel sterkte!!!

Groetjes,

Saskia
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

Ik kan me voorstellen dat het lastig is te bepalen of je de ms-vpk of de neuroloog moet spreken.

Ik vind dat ook vaak lastig: bel ik de neuroloog of de ms-vpk? In mijn ziekenhuis is de ms-vpk één dag in de week bereikbaar. Maar ik kan ook altijd bellen met de secretaresse en overleggen of ik bij de neuroloog moet zijn. Dat speelde begin dit jaar toen ik weer een oogzenuwonsteking bleek te hebben. Maar ik had nog geen gezichtsverlies. Toen heb ik eerst de secretaresse gebeld om te overleggen en kon toen snel bij de neuroloog terecht.

Deze week wilde ik de ms-vpk bellen. Ze zat er altijd op dinsdag, blijkt ze er nu ineens op vrijdag te zijn. Ik moet dus wachten, wel vervelend. Maar ik vind het deze keer lastig om dan maar gelijk naar de neuroloog te gaan.

Ik heb die op 7 maart nog gezien voor een controle. Het lijkt erop dat bestaande klachten ineens erger zijn geworden. Is het een schub, of gewoon de achteruitgang van sp-ms? Ik spreek de ms-vpk vrijdag.
iDreams

Bericht door iDreams »

Ben bang dat het altijd moeilijk zal blijven naar wie ik toe moet gaan met mijn vragen...

Ik ben ook een week geleden nog op controle geweest en mijn vragen hebben niet te maken met een shub of een verslechtering van de MS maar het is gewoon dom van mij...

De vragen had ik niet opgeschreven en ben ik gewoon de helft van vergeten te vragen omdat ik er niet zelf aan gedacht had.

Het gesprek liep/loopt dan anders als verwacht met andere vragen van de neuroloog en ineens ben ik dan alles kwijt.

Nu heb ik een boekje, schrijf ik mijn vragen op en ga ik nog eens op afspraak heen.

Kon wel telefonisch maar ikzelf heb gekozen voor een afspraak.

Als ik denk in een shub te zitten bel ik haar wel op en dan bespreken we telefonisch hoe we dat aanpakken!

Zou ze toch niet erg vinden?
Ik wil heel graag een antwoord op mijn vragen en ik denk dat zij mij die wel kan geven!
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

klinkt bekent...de Ms-verpl in ons ziekenhuis is ook maar 2 dagdelen per week aanwezig. Het ligt een beetje aan de aard van mijn klacht wanneer en met wie ik contact opneem. Wat ook al eens is gedaan; gewoon aan de assistente (ofwel; degene die op neorologie opneemt) je verhaal doen. In mijn geval gaf zij het aan de neuroloog door en dan neemt hij (of zij) weer terug contact op. Misschien is dat een optie?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp