Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

nystagmus, dubbelzien en pijn achter oog

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Wimms

nystagmus, dubbelzien en pijn achter oog

Bericht door Wimms »

Beste mensen,

Ik ben bezig info te verzamelen over een aantal MS-symptomen die samenhangen met de ogen: nystagmus, dubbelzien en pijn achter oog. Over slechtziendheid heb ik voldoende informatie, behalve dan dat ik geen idee heb hoeveel mensen er totaal blind worden of zeer slechtziend zijn geworden (minder dan 5% zicht in beste oog).

Wat ik graag zou willen weten is wat ervaringen zijn met die symptomen. Hoe heb je het ervaren om die symptomen te hebben. Waren ze tijdelijk of heb je ze voorgoed. Welke behandelingen heb je ondergaan (medicijnen?), gebruik je hulpmiddelen als een prismabril en hoe bevalt dat en zijn er wellicht mensen die een operatie hebben gehad en hoe is dat uitgepakt?

Het is de bedoeling de info die hiermee vrij komt in voorlichtingsmateriaal te verwerken.

Vast bedankt.

Groet, Wimms
Sara

Bericht door Sara »

Best Wimms,

gelukkig heb ik alleen kortdurende ervaring met slechtzien, maar ik heb wel een vraag voor jou:

welke organisatie o.i.d. gaat dat voorlichtingsmateriaal uitbrengen?

Da's wellicht nuttige info voor ons :)
Wimms

MSVN voorlichters

Bericht door Wimms »

MSVN voorlichters

Het is de bedoeling om het infomateriaal te verwerken in voorlichtingen van de MSVN voorlichters.

Groeten Wimms
Pippi

Bericht door Pippi »

Nystagmus en dubbelzien heb ik altijd..Nystagmus merk ik niet zo.
Dubbelzien heb ik altijd maar word erger als ik moe word.

Dubbelzien doe ik inmiddels 12 jaar en ik ben eraan gewend geraakt.
Nystagmus heb ik vast ook al wel zolang maar merk het niet.

Pijn achter mijn ogen heb ik alleen als ik hoofdpijn heb.
M&MS

Bericht door M&MS »

Nystagmus heb ik geregeld een tijdje.
Focusproblemen vaker.

Hier doe ik niks aan.

Ik heb een oogzenuwontsteking gehad en ben volledig blind gebleven aan dat oog. Dit was vervelend, maar het went wel. Je hebt er alleen last van op zeer korte afstand (armlengte). Dan kan je geen exacte afstand inschatten en grijpt dus regelmatig mis.

Ik heb hier een prednisolonkuur voor gekregen van 5 dagen x 1000. Maar dat hielp dus niet.

Volgens mij is de kans inderdaad 5%.
nerwen

Bericht door nerwen »

Dubbelzien alleen voor dichtbij, als mijn dochter me een kus geeft heeft ze ineens drie ogen :huh:

De nystagmus als ik moe ben en bevoorbeeld aan het turen ben. ( autorijden oa )
Florentina

Bericht door Florentina »

Bij mij is het wazig zien 12 jaar geleden begonnen aan mijn rechteroog, 1e merkbare symptoom van de ms samen met steken in het hoofd.

Ook had ik veel pijn achter het oog, ik zat toen veel achter de pc voor mijn werk. Nu werk ik niet meer.

Momenteel zie ik met links ook wazig. De ene dag gaat het beter dan de andere. Ik geef de ogen rust als het minder goed gaat.

Succes!
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Bij mij begon het vrij in het begin met wazig zien, maanden
Op een verjaardag kwam ik een Amerikaanse chiropractor tegen en die zei dat ik scheef stond.

Later bleek dat mijn spieren in mijn nek tegen een bloedvat drukte.
Na behandeling is het wazige zien verdwenen
En heel soms kwam het nog licht terug, maar na behandeling was het weer weg. Nu heb ik er geen last meer van
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

ik heb een mooie manier gevonden om mijn wazig zien te omschrijven... Ik zat van de week op mijn tv wat te zappen. Ik heb nog een ouderwetsche beeldbuis en sommige netten worden wel HD weergegevn en anderen niet. Toen bedacht ik mij:

wazig zien bij mij betekend dat ik feitelijk altijd 'analoog' zie...en sommige dagen 'HD'. Dat zijn echt dagen waarop ik denk; heee wat kan ik scherp zien!

het zappen op de tv, deed me dat ineens realiseren dat ik het zo een beetje uit kan leggen aan anderen ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp