Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Adrenaline

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Florentina

Adrenaline

Bericht door Florentina »

Zijn er mensen die ervaring hebben met een teveel aan adrenaline?

Dus als je net iets te veel hebt gedaan of soms zomaar :( dat je dan hartkloppingen krijgt en heel moe bent, net alsof je de marathon hebt gelopen.

Bij mij duurt het dan een kleine week voor ik weer "bijgekomen" ben.

Net alsof je de hele tijd op de rem moet trappen, want anders kan je lichaam het niet aan en gaat extra adrenaline pompen.

Gevolg is dat je dan moeilijk kunt slapen en door vermoeidheid extra klachten krijgt.

Ik ben erg benieuwd hoe andere mensen dit ervaren en vooral hoe je er mee omgaat...

Heeft iemand ook een idee hoe dit werkt in je lichaam?

Alvast bedankt!
Sara

Bericht door Sara »

Ha Florentine,

je beschrijft een aantal verschijnselen, zoals vermoeidheid en hartkloppingen. De vermoeidheid komt me wel voor, hartkloppingen niet in die situatie. Ik heb wel de ervaring dat ik bij vermoeidheid moeilijker adem, en m'n hart ook duidelijker voel kloppen. Zelf zou ik dat geen hartkloppingen noemen.

Maar wat ik me afvraag: hoe koppel je deze verschijnselen aan die adrenaline? Dat snap ik eerlijk gezegd niet...
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Ik denk juist dat je denkt genoeg adrenaline te hebben, je zelf wilt bewijzen dat je alles kan

Maar dat je juist bezig bent alleen maar over je grenzen te gaan, of dus je zelf uit te putten. Vandaar dat je hartslag omhoog gaat, omdat het veel te veel moeite kost.
Daarom kost het je ook een week om weer bij te komen.
Hoe denk je daar zelf over?
Florentina

Bericht door Florentina »

Dank voor jullie reactie.

Hoogstwaarschijnlijk komt het door overbelasting en mijn grenzen bereik ik blijkbaar steeds sneller. Bv na het bakken van een appeltaart, samen met m'n moeder...

Mijn fysiotherapeut zei dat de adrenaline door je lichaam blijft pompen bij overbelasting. Massage bij de fysio kost me ook een dag om van bij te komen.

Het zal een kwestie zijn om ermee te leren leven, maar ik vind het wel erg lastig. Ik voel altijd pas een dag later dat iets te veel is geweest.
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Florentina, ik zou ook aan je Fysio vragen het iets rustiger te doen,dan kom je er ook wel, alleen langzamer, dat is ook mijn eigen ervaring

Mijn peut doet eerst ontspanningsoefeningen naar aanleiding van klachten die ik aangeef, daarna oefeningen die alleen gericht zijn op je activiteiten van de dagelijkse activiteiten. Je zal dan ook merken dat dingen langzaam weer beter gaan.

Probeer ook terug te mkijken naar je bezigheden waardoor je zo moe wordt, dus doe dan een stapje terug en bekijk dat elke x weer opnieuw

En verschuif de dingen die teveel dan zijn. Het is een kwestie van leren
Als je de hele week niets meer kan ben je die dagen helemaal kwijt
Maar met verdelen kan je elke dag het een en ander aan
Florentina

Bericht door Florentina »

Dank voor je tips Loesepoes :) Ik ga ze toepassen en ik begin weer met van die energielijstjes van de ergo. Dan leer ik het vast nog eens :o
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp