Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Plasdagboek

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Katie

Plasdagboek

Bericht door Katie »

Hoi allemaal,
Ik wil graag mijn blaasproblemen weer ns aanpakken, te beginnen met het bijhouden van mijn drink- en plasgedrag. Wie kan mij helpen aan een goed plasdagboek en tips voor het zoeken naar een betere oplossing voor problemen?

Met het dagboek wil ik naar de huisarts, wellicht andere medicijnen proberen ( gebruik nu Vesicare) en bekkenbodemoefeningen. Wat nog meer?

Bedankt!
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Ik heb voor mijn bekkenfysiotherapeut laatst zo'n dagboek bij moeten houden.

Ik moest in de eerste kolom de tijd noteren, in de tweede kolom hoeveel ik gedronken had (in ml), in de derde kolom hoeveel ik had geplast (in ml), in de vierde kolom hoeveel aandrang ik had om te plassen (score 1-5), in de vijfde kolom of en zo ja, hoeveel urine ik was verloren voor het bereiken van de wc (score 1-5), in de zesde kolom of ik ontlasting had gehad.

De volgorde van de kolommen was iets anders, maar ik weet de juiste volgorde niet meer. Ik denk persoonlijk niet dat de volgorde van de kolommen van belang is. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
merel

Bericht door merel »

Hoi Katie,

Op [URL="http://www.plastest.nl/wat_is_een_overa ... agboek.php"]deze site[/URL] staat uitleg over een plasdagboek met een [URL="http://www.plastest.nl/images/plasdagboek.pdf"]dagschema[/URL] wat je uit kan printen. [I](pdf)[/I]

Groet,
Almond

Bericht door Almond »

Wat dacht je van een bezoekje aan een uroloog, in plaats of via de huisarts? Die kan bv. meten of er urine achterblijft in je blaas en zien of je blaas overactief is.
Eventueel kan die je ook naar een incontinentieverpleegkundige sturen voor advies.

Zelf ga ik een keer per jaar op controle. Ik krijg dan een echo van de nieren en de blaas en een gesprek met de uroloog.
Heel nuttig want zo zijn we erachter gekomen dat ik teveel urine vasthoud, wat een oorzaak was van blaasontstekingen.
Katie

Bericht door Katie »

Hallo Syvia, Merel en Almond,

Hartelijk dank voor jullie reactie!
Volgende week ga ik een dagboek bijhouden, dan eerst met mijn nieuwe huisarts bespreken, maar een bezoek aan de uroloog zit er denk ik inderdaad ook aan te komen.

Bedankt voor de goeie tips en suggesties!

Groetjes!
Sylvia1

uroloog en bekkenfysiotherapeut

Bericht door Sylvia1 »

uroloog en bekkenfysiotherapeut

[QUOTE=Almond;851362]Wat dacht je van een bezoekje aan een uroloog, in plaats of via de huisarts? [/QUOTE]

Naar een uroloog gaan lijkt me een hele goede tip. Het lijkt me zinvol om bijvoorbeeld te weten te komen of er urine achterblijft in je blaas.

Ik denk overigens dat het een het ander niet uitsluit. Misschien bij de huisarts een verwijzing vragen voor een uroloog en voor een bekkenfysiotherapeut. Veel sterkte ermee.
maureen

Bericht door maureen »

Bij mij deed de incontinentie verpleegkundige in een revalidatiecentrum het echo onderzoek om te kijken of er urine in mijn blaas achterbleef.
Dat was niet het geval.
Diagnose: overgevoelige blaas.

Dat schema voor een plasdagboek heb ik uitgeprint.
Heel erg bedankt voor de link!!.

Net was ik aan de telefoon en 2 x moest ik zeggen:"Ik moet naar de toilet".
Zelfs thuis is het irritant.

Fijne dag allemaal!!!.
Katie

Bericht door Katie »

Hoi allemaal,
Plasdagboek bijhouden is nog niet gelukt, drukdrukdruk, maar ik stuitte deze week op twee erg interessante websites, vooral interessant voor iPhone / iPad eigenaren: een app met een plaslijst vind je via:

[url]Www.ip-Plaslijst.nl[/url]

En een app met het dichtstbijzijnde toilet op:

[url]Www.hogenood.nl[/url]

Beide gratis te downloaden

Ik heb geen van beide geprobeerd, toch interessant en super dat ze er zijn!

Groetjes,
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp