Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Koffie ?

Alles omtrent voeding en supplementen
Maartje39

Koffie ?

Bericht door Maartje39 »

Hallo allemaal,

Ik probeer een beetje feeling te krijgen of ik meer klachten krijg als ik bepaalde dingen eet. Maar omdat mijn klachten gedurende de dag nogal varieren, is het voor mij moeilijk om er de vinger op te leggen. En bovendien is het in de praktijk ook lastig om steeds maar met 1 variabele te experimenteren.

Vandaar dat ik hierbij een beroep wil doen op jullie ervaringen.

Ik zou graag willen weten of je klachten erger worden als je koffie drinkt of als je chocolade eet ?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Alvast erg bedankt

Groetjes
Maartje
Leeuwtje

Bericht door Leeuwtje »

Als ik chocola eet word ik vermoeider dan ik was.
Zou dan het liefst in bed kruipen en een winterslaap gaan houden.
Volgens mij komt het bij mij meer door de suiker die in chocola zit want als ik hele pure chocola neem is de vermoeidheid veel minder.

Ook krijg ik soms tintelingen en doof gevoel in mijn vingertoppen na het eten van chocola. Dat trekt dan na een tijdje ( 2 /3uur ) wel weer weg.

Koffie drink ik niet dus daar kan ik je niets over zeggen
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik kreeg advies om geen chocola meer te eten. Cacao vertraagt de overdracht van prikkels via de gliacellen. Als ik het echt niet kon laten, kon ik 1x per 10 dagen 1 stukje pure chocola nemen.

Dit is voor mij niet te doen als chocoladejunk, dus ik eet vrij veel melkchocola. :o Ik geloof niet dat dit echt invloed heeft... Maar ik ben verder wel intensief bezig met voeding, dus misschien kan ik dit er dan net bij hebben. :ogen:

Ik heb nooit koffie gedronken, dus daar kan ik ook niets over zeggen.
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Als ik een hele doos chocolade vd Aldi in een keer opeet krijg ik een schub.
Sara

Bericht door Sara »

Hee wat grappig,

allerlei soorten leeuwen en leeuwtjes die reageren :D.

Maar ff on topic: ik heb geen last van enig voedingsmiddel, en ik zou er ook niet naar op zoek gaan zelf.

Als je toch serieus meer wil weten: er zijn zeker twee grootschalige statische onderzoeken gedaan waaruit bleek dat het gebruik van alcohol, koffie en vis de verergering van RR MS vermindert:

Een ervan is ook op MSweb geciteerd: [url]http://www.msweb.nl/klinisch/3691[/url]
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[QUOTE=Sara;857146]
waaruit bleek dat het gebruik van alcohol, koffie en vis de verergering van RR MS vermindert:
[/QUOTE]

Oh dan is mijn "[B]alles met mate maar Brand bier met vate[/B]" periode voor nog meer goed geweest.

Mijn RR fase heb ik niet echt meegemaakt. Voor mijn gevoel zat ik al in de SP fase toen ik de diagnose RR ms kreeg.

En iedere dag in de kroeg is toch ook een regelmatig leven.

Niet dan :???:
Giechel

Bericht door Giechel »

als ik veel chocola eet gaat het ineens gruwelijk slecht met me.
koffie houd me juist op de been. ik drink elke dag wel een paar liter koffie.
Hilma

Bericht door Hilma »

koffie heb ik geen last van en de meeste chocolade ook niet. Alleen de chocolade lolly's van de aldi( die sinterklaas dingen), daarvan heb ik het idee dat ik na het eten van die dingen meer last krijg van tintelingen etc:???:
gollem

Bericht door gollem »

ik start iedere dag met een bakkie senseo. Het helpt bij mij om de stoelgang wat op gang te gooien.

krijg er eigenlijk niet meer of minder last van de ms van. Maar moet ik zeggen ik reageer eigenlijk helemaal niet op eten/drinken met de ms.

als ik andere hoor over nootmuskaat en cola en dan bedenk dat er cola altijd wel doorheen ging en nootmuskaat ook wel veel gebruikt word hier heb ik denk ik wel geluk daar mee
Blom

Bericht door Blom »

Van koffie of een stuk chocoladereep merk ik niks.
Nu drink ik meestal maar twee en soms drie bakjes koffie per dag.

Chocolade heb ik in het verleden wel veel gegeten, ja 1 bonbon pakken en dan tot de doos leeg is:slecht: :stom:
De laatste jaren koop ik dat maar heel weinig, scheelt echt om het dan niet in huis te hebben zulke dingen.

Ik lust nog wel chocolade maar ik wen er al aan om het niet te nemen, vooral vanwege het hoge vet/calorie gehalte, al zegt men wel dat elke dag een stuk pure cholade best gezond is. Maar ik dwaal af.

Verder heb ik wel dingen die me aan het denken zetten. Toch merk ik na het eten van een soort kwark dat ik direkt naar het toilet moet en dat merk ik na lasagne eten ook, maar dan toch ook weer niet altijd :???: ,
terwijl ik dan hetzelfde merk of ingrediënten heb gebruik.
Na het eten van een bepaalt merk paprika chips heb ik eigenlijk altijd wel een tijdje extra tintelingen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp