Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS & een job/baan

Alles omtrent werk en uitkeringen
MsApocalyps

MS & een job/baan

Bericht door MsApocalyps »

Hallo iedereen!

Eerst en vooral een zalig Pasen gewenst aan iedereen!

Ik vroeg me af welke personen hier nog werken en dit perfect aankunnen met de MS! Ik heb zelf eerst 2 jaar gestuurd voor technoloog in de radiologie wat fysiek een enorm zware opleiding en baan is dus ben ik daarmee gestopt.

Nu ben ik sinds dit jaar bezig met een opleiding psychologie en besef ik dat ik een fout heb gemaakt. Ja psycholoog zijn is als je een baan hebt geen fysiek zware baan maar de opleiding eist enorm veel van me (al had ik niet verwacht dat ik zo achteruit zou gaan).

Ik ben ongeveer 1,5 jaar bezig met Tysabri en ik had gehoopt dat na die 1 jaar ik weinig tot geen opstoten zou hebben. Maar niets was minder waar echter! Ik heb nu uitval aan mijn rechterarm en rechterbeen die opspeelt wanneer mijn lichaam of de MS het wilt wat het enorm irritant maakt gezien ik niet weet wanneer ik naar de lessen kan. Wat voor frustratie zorgt bij medestudenten omdat ik vaak afwezig ben :(

Ik zit er dan ook aan te denken om vanaf september een andere opleiding te studeren die stukken makkelijker is, iets waar ik niet per se de lessen van hoef te volgen en gemakkelijk thuis gewoon kan studeren achter mijn boeken maar het natuurlijk ook graag zou uitoefenen. Gezien er hier wat meer volwassen mensen zitten ben ik benieuwd welke baan jullie doen en hoe jullie dat ervaren met de MS.

Groetjes!
snuffie7

Bericht door snuffie7 »

Hallo MsApocalyps,

Ik heb eerst 7 jaar in de wijkverpleging gewerkt. Heb toen via de Loi de opleiding tot doktersassistent gedaan. Moest toen ook stage lopen en werken en 5 dagen werken is echt teveel:-( maar heb het gehaald en werk nu al 5 jaar drie dagen bij een huisarts. Hele dagen zijn wel vermoeiend, maar zo lang het gaat blijf ik het doen, heb ook een hele aardige werkgever bij wie alles bespreekbaar is.

Heb officieel de diagnose sinds oktober, had 2,5 jaar geleden al 80% kans, maar ben al sinds mijn 16e altijd al moe moe moe, dus blij daar ik eindelijk duidelijkheid heb.

Het is allemaal wel goed te doen, maar moet wel rekening houden met afspraken plannen, ben meestal 's avonds helemaal afgepeigerd. Helemaal nu we een schattig dochtertje van 1,5 hebben.
Ben wel nu een paar weken gestopt na een half jaar Avonex gebruikt te hebben, want toen was werk en ms bijna niet meer te combineren met werken.

Succes met de keuze van je opleiding.

Groetjes, Diane
jeeniejane

Bericht door jeeniejane »

Ik ben activiteitenbegeleidster in de verslavingszorg en werk 30 uur, werkte op verschillende groepen maar de baas vond het beter voor mij:???: om me op andere groepen te zetten.
Nu geef ik 6x in de week computerles 2x creatief en 1x sport.

Vorig jaar heb ik mijn diploma voor seniorensport gehaald, maar gaf de sportles al een aantal jaren.
De laatste maanden heb ik de "puf" niet meer om mee te doen met sporten dus "geef" ik de les maar doe niet meer mee.
Wat voor mij een hele moeilijke keus is geweest :( en hoop dit in de toekomst wel weer te kunnen doen.

Er zijn dagen dat ik me redelijk goed voel en dan gaat het werken me ook beter af, maar de laatste tijd zijn er veel dagen dat ik me niet goed voel moe e.d. en is bijna alles me teveel.
Nou moet ik wel toegeven dat het werken op het moment steeds minder leuk is geworden doordat de baas steeds bij elk ding op onze vingers kijkt:boos: waardoor er veel stress is op de werkvloer.
NienkeM

Bericht door NienkeM »

Hoi,

Ik ben rijksambtenaar. Ik werk 32 uur per week. In mijn functie bezoek ik bedrijven, alleen voor werkzaamheden waarbij het netwerk nodig is zit ik op kantoor. (en om mijn collega's af en toe te zien) Ik kan mijn werk in deze functie zelf indelen en kan thuis werken.

Ik doe dit nu 1,5 jaar hiervoor werkte ik op kantoor met weinig thuiswerk mogelijkheden. Ik moet zeggen dat het zelf kunnen indelen van mijn tijd wel erg fijn is. Mocht ik moe zijn, dan kan ik s middags gewoon even gaan liggen en s avonds mijn werk afmaken.

Mijn eerste opleiding heb ik naast mijn werk gedaan (in deeltijd) ik denk niet dat ik dat nog zou kunnen, mijn tweede opleiding was overdag dat ging wel. Ik merk dat mijn energielevel wel is gedaald

gr. nienke
gjckorevaar

Advies

Bericht door gjckorevaar »

Advies

Beste allemaal,

Ik ben Gert-Jan, 37 jaar oud, werkzaam als verpleegkundige en vorig jaar juni werd ik op een ochtend wakker en ik moest direct braken, draaiduizelingen, hard ziek.

De huisarts kwam en constateerde een hartritmestoornis. Naar het ziekenhuis met de ambulance en ik kwam op de hartbewaking waar ik een cardioversie kreeg. Ik ben daarna nog 2 weken flink ziek geweest maar na 3 weken werkte ik weer en in augustus kreeg ik op een middag op m'n werk ineens krachtsverlies aan de linkerkant, moeite met spreken en ik liep tegen deurposten aan. Ben er nog wel een paar dagen mee blijven werken tot ik maandag's bij de huisarts kwam die me naar een neuroloog verwees. Die was vermoedde een TIA omdat ik die ritmestoornis had gehad en geen bloedverdunners had geslikt. Ik dacht: nou ja, het zal wel.

Toch een MRI gemaakt van de hersenen en toen ik voor de uitslag kwam bleek het vermoedelijk MS. Toen een lumbaalpunctie, een VEP onderzoek en een MRI van de nek en ja: het was MS. Ik moest over een half jaar terugkomen, geen medicatie slikken en maar aanzien.

Ik ben 100% blijven werken, het ging op zich goed maar was wel vaak moe. De moeheid neemt toe en ik moet alles zeilen bijzetten om te blijven werken. En ik merk dat ik terrein aan het verliezen ben. Ik sta voor m'n gevoel voor een keuze: zo doorgaan of tijdig aan de bel trekken.

Ik ben alleenstaand en mis daarom weleens even iemand die me advies kan geven. In juli moet ik pas terugkomen bij de neuroloog maar wil bellen of dat vervroegd mag worden.

Daarnaast wil ik een gesprek met m'n leidinggevende om me te laten verwijzen naar de bedrijfsarts om advies.

Het liefst zou ik minder gaan werken maar ik ga dit niet zelf aangeven omdat ik ook afhankelijk ben van een inkomen. Het handigste is als ik bijvoorbeeld 3 dagen zou blijven werken en voor 2 dagen afgekeurd zou worden. Dan heb ik duidelijkheid en mag het er zijn en heeft de werkgever duidelijkheid.

Maar op dit moment zit ik vanaf vorig jaar nog in een overlevingsmodus maar ik merk dat dit niet lang meer zo door kan gaan.

Vorige week 3 dagen doodmoe geweest en ik merk dat er dan wat zit te broeden en ja, hoge koorts en griep, kortdurend maar hevig, maar van te voren echt dood en doodmoe.

Wie kan mij advies geven hoe ik het beste verder kan en wat ik voor stappen kan nemen?

Alvast bedankt en groeten van Gert-Jan
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi Gert-Jan,

Allereerst natuurlijk welkom hier. :)

En ik heb gelijk een verzoekje aan je. Een hoop mensen hier hebben moeite met het lezen van grote stukken tekst die aan elkaar staan. :ster:
Die kunnen dat wat je zojuist geschreven hebt dus met geen mogelijkheid lezen...
En dat is jammer, want iemand die iets niet kan lezen zal ook niet reageren.

Het zou dus heel fijn zijn als je hier rekening mee wilt houden door iets meer witregels in je tekst aan te brengen. Dat kan heel eenvoudig door naar je eigen tekst te gaan en dit icoontje: [IMG]http://www.msweb.nl/forum/images/buttons/dutch/edit.gif[/IMG] aan te klikken.
Op die manier kun je altijd je eigen tekst achteraf aanpassen als je dat wilt.

Alvast heel erg bedankt!
MsApocalyps

Bericht door MsApocalyps »

Bedankt alvast voor de reacties tot nu toe, erg fijn om ieders ervaringen te lezen met hun job! Ik denk dat ik volgend jaar ga veranderen naar een opleiding medisch secretaresse waar talen meer de basis zijn van deze opleiding.

Dan zit ik niet zo heel zwaar met de theorie telkens, gezien ik best goed in talen ben en het ook makkelijker studeer. Volgens een vriendin van me is het ook mogelijk om deze job deeltijds te doen. Maar goed eerst alles goed uitpluizen en het eens voorleggen aan mijn neuro.

Gert-Jan misschien is het inderdaad een idee om dit even te bespreken met je leidinggevende, gezien je alleenstaand bent moet je wel oppassen dat je toch nog genoeg werkt om alle vaste kosten te kunnen betalen. Ook al zou gezondheid het belangrijkste zijn. Is vermoeidheid tot nu toe je enige struikelblok? Voor de vermoeidheid heb ik een tijdje Tonixx geslikt, een mix van natuurlijke "boosters" zoals gember en caffeïne en dat werkte best wel voor me! Misschien het proberen waard?
Angel@

Bericht door Angel@ »

hoi hoi,

zoals het ook met de verloop van de MS is, is ieder mens anders met hoe het gaat met werken.

6,5 jaar geleden ben ik voor ongeveer 50% afgekeurd. hiernaast heb ik toen tot jan 2012 20 uur gewerkt per week. dit verdeeld over 4 dagen zodat ik een routine bleef houden en de uren per dag niet te veel werden.

sinds 01 jan heb ik een nieuwe baan voor 16 uur in de week. ook weer verdeeld over 4 dagen.

ik hoop nog lang deze uurtjes te kunnen volhouden.

succes met het vinden van de juiste opleiding/baan!
gjckorevaar

Advies

Bericht door gjckorevaar »

Advies

Ik merk vooral dat ik moe ben en dan niet even moe maar uitgeput.

Verder trilt m'n beeld regelmatig, net of ik m'n bril niet op heb.

Ik heb ook last van concentratieproblemen.

Het werk gaat nog wel maar ik moet wel alle zeilen bijzetten om aan de bak te blijven. En het is nogal verantwoordelijk werk, medicatie, omgang met mensen enz.

Het ergste vind ik dat ik bang ben om door bijvoorbeeld mijn leidingevende of de bedrijfsarts niet begrepen te worden en het wordt afgedaan met: niet zeuren!
MsApocalyps

Bericht door MsApocalyps »

Trillen van het beeld ken ik niet, denk ook niet dat het iets typisch MS-achtigs is, misschien eens mee naar een dokter gaan of aan de neuro voorleggen? Ik denk dat je het gewoon moet proberen, geef een attest aan je leidinggevende af als bewijs dat je MS hebt en probeer het te bespreken zo met hem.

Als hij dan nog steeds zoiets van "zeur niet zo" zal het op de tanden bijten worden denk ik. Maar het lijkt me sterk dat ze zo zouden reageren. Kan je ook niet gewoon minder uren werken in de week? Verder geen flauw idee wat ik je nog van advies kan geven, ik studeer zelf nog maar en zit daar erg mee in de knoop dus ja =/

Wat je ook kan doen is je vitamines laten controleren, niet elke vermoeidheid ligt aan de basis van MS. Ik heb geregeld een ijzerterkort en vitamine D en dan ligt mijn energiepeil zwaar onder de 0.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp